När AB Svensk Bilprovning avvecklade med sitt privilegium, som allena saliggörande bolag med befogenheter för personbilsbesiktning i Pajala. Då försvann också den aggressiva irritationen som bildats igenom bolagets oduglighet att anpassa rörelsen skrota bilen till hur verkligheten såg ut. Det ledde till flera debiterade körförbud. Först och främst var det hjälplösheten att hantera en väsentlig ombokning i tid innan slutdatumet. 2010 avreglerade regeringen och släppte loss marknaden, för fri bilundersökning i Pajala, till ivriga bilinspektörer. De flesta av dessa hade förkunskaper som arbetsledare på Rover. Och de avskydda telefonköerna upphörde på momangen.
Den hårda kampen om kunderna har också inneburit en gedigen prisnivå till bilinnehavarens förtjusning. Ängslan för att få ett klass tre-brist i protokollet är däremot central. Vid sådant tillfälle lurar både en kostnadskrävande bilverkstad och en legitimerad bilskrot eminent. Att skrota sin bil har självklart inte räknats med i planläggningen. Men att kunna köra in, för fordonskontroll i Pajala, hos närmaste drop-in hall utan tidbokning är en verklig vinst.
Ändrade regler för fordonsbesiktning i Pajala resulterar ofta till vite
Men enstaka principer har nyligen ändrats. Nu gäller inte besiktningstiden grundad på nummerskyltens sista siffra. Inte heller är den obligatoriska kallelsen kvar. Därför måste bilägaren personligen att hålla koll på tidpunkten för personbilsinspektion i Pajala. Misslyckas man med det här får fordonet körförbud. Och skulle personbilen stoppas av ordningsmakten, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är ägarens plikt att känna till detta faktum. Statskassan bedöms emellertid växa med ett antal miljoner kronor från slarviga fordonsinnehavare.
Ägare avgör själv tidpunkt för fordonsgranskningen i Pajala
Men man kan personligen bestämma, när den första besiktningen i Pajala skall utföras. Senast tre år efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är inom 2 år. Därefter ska bilen provas årligen. På Trafikstyrelsens internetplats kan datumet lätt upptäckas. Öppna deras sajt och slå registreringsnumret, så återfinns datumangivelsen där. Felen eller bristfälligheterna som påträffas indelas i tre klasser. En klass 1-anmärkning medför att den måste fixas före nästa års-tillsyn. Ett nivå 2-fel innebär, att det tvingas lagas inom en månad med ombesiktning som påföljd.
Kategori tre-påpekande är ett säkerhetspåpekande, som ger körförbud omgående. Fordonet får inte köras från personbilsbesiktningen i Pajala. Det här leder ofta till skrotning på en ackrediterad skrothandlare, som har befogenhet att skrota bilen med skrotintyg för avregistrering. Betrakta att många missar att laga enkla klass 1-påpekande. Men sådan flyttas upp en kategori med begäran på efterkontroll vid annalkande inspektion.
Meningslösa brister påträffas av fordonskontrollen i Pajala
Det finns tid och pengar att spara vid en lätt okulärkontroll innan fordonsbesiktningen i Pajala. Märkligt nog är det brister med enkla åtgärder, som avslöjar kategori två-felaktigheterna. Att fixa ett dåligt hjul betyder många stunder, att bilen släpps igenom utan efterkontroll för fordonskontrollen i Pajala. Skyltbelysningen är det mest av enligt bil kontrollanterna, men skuggas tätt av positions- och halvljus-anmärkningar. Skifte av en söndrig lampa kan kanske förefalla besvärlig för många. Men det återfinns simpla anvisningar med bilder för de flesta fordonsmärkena i You Tube. Ett annat ofta förekommande felaktighet på gamla personbilar är att oljelampans varningslampa på instrumentbrädet inte släcks. Många fordonsinspektörer avslöjar den sluges lösning att ta bort glödlampan.
Men felaktigheten antyder, att motorn förbrukar omotiverat mycket bensin, så avgasutsläppet ökar antagligen över max godkänd. Givaren är placerad på grenröret vid katalysatorrenaren och är simpel att ändra. Den kan köpas till Rover från Mekonomen under 700 kronor. Faran är stor att det här simpla felet kan gestaltas som en brist i katalysatorn. I sådana fall kan kostnaden för vissa bilmärken överstiga trettio tusen kr. Även klagomål på utslitna bildäck är ofta förekommande för besiktning i Pajala. Statistiskt är det många som måste på ombesiktning med nya däck. Det är märkligt, eftersom det är väldigt spartanskt att checka för fordonsinnehavaren. Kraven är åtminstone 1,6 mm mönsterdjup på sommarväglag och tre millimeter på vintern. Friktionen mot vägen avtar på däck under 3,0 millimeter. Så provning under vintermånaderna kan orsaka onödiga bekymmer. Men med lätta medel kan omkostnaden, som ett resultat av den periodiska bilinspektionen Pajala, hållas till ett minimum av den smarte bilinnehavaren.