De regler som gäller för skrotning av bilar i Sverige är designade för att säkerställa miljövänlig hantering och återvinning av uttjänta fordon. Från och med 1 maj 2023, enligt den nya förordningen om producentansvar för bilar och ändringar i avfallsförordningen (2020:614), måste innehavare av en uttjänt bil lämna över fordonet enbart till en producent, producenternas mottagningssystem, eller en auktoriserad bilskrotare. Denna bestämmelse gäller för personbilar, bussar, och lastbilar med en totalvikt upp till 3,500 kilogram som inte är utrustade med medar eller band och som betraktas som avfall.
För skrotning krävs auktorisation
För att en verksamhet ska få skrota bilar krävs det enligt miljöprövningsförordningen (2013:251) en anmälan till tillsynsmyndigheten, vanligtvis kommunen, samt en auktorisation enligt bilskrotningsförordningen (2007:186). Länsstyrelsen bedömer ansökan om auktorisation och ser till att verksamheten uppfyller kraven för miljöskydd och hantering av farligt avfall. Auktorisationen verifierar också att bilskrotaren kan hantera bilar på ett sätt som är acceptabelt ur hälso- och miljömässig synpunkt.
Mottagningsbevis, skrotningsintyg och rapportering
Auktoriserade bilskrotare är de enda som har rätt att utfärda de mottagningsbevis och skrotningsintyg som krävs för att ett fordon ska kunna avregistreras från vägtrafikregistret, vilket sköts av Transportstyrelsen. Dessutom måste auktoriserade skrotare rapportera till Mobility Sweden om de mängder och typer av material, vätskor, och komponenter de hanterar för att producenterna ska kunna uppfylla sina redovisningsskyldigheter enligt förordningen.
Övergivna bilar och fordonsvrak
För övergivna bilar finns det ett generellt förbud mot nedskräpning enligt miljöbalken, och den som överger en bil kan hållas straffrättsligt ansvarig. Kommuner och statliga myndigheter som Trafikverket och Polisen har befogenhet att hantera övergivna bilar och fordonsvrak. Kommuner kan dessutom söka bidrag för kostnader relaterade till skrotning av fordonsvrak som har flyttats med stöd av relevant lagstiftning.
Dessa regelverk är utformade för att främja ansvarsfull avveckling av uttjänta fordon, skydda miljön och uppmuntra återvinning och återanvändning av värdefulla material.
Relaterade artiklar
- Var skrotar man bilen i Göteborg?
- Bil till skroten – Får man ersättning?
- Är skrotbilar farligt avfall?
- Vad är en rimlig ersättning för en skrotbil?
- Vem betalar mest för min skrotbil?
- Vilken är miljöpåverkan av att inte skrota bilen i tid?
- Farligt avfall i form av skrotbilar från Sverige exporteras olagligt till Afrika
- Ekonomiska och miljömässiga fördelar av att skrota bilen
- Får man köra obesiktad bil till skroten?
- Vad händer med bilen när den skrotas?