Värdelösa skrotbilar från Ljusdal har snabbt förvandlats

Det fordrades, att Länsstyrelsen lanserade tuffa förordningar innan en betalning erhölls för söndriga personbilar i Ljusdal. När en bil lämnades till en bilskrot, för tio år sedan, inte kunde köras längre övergick det till ett kostnadskrävande börda utan möjlighet till avyttring. För att spara betalning till en bilåtervinnare lämnades flera fordonsvrak i skog och mark med kända klimatbesvär.

Läckande diesel skadade terräng och vattendrag på stora kringliggande områden. Första anvisningen var avgiftsfri demontering för alla fordonsinnehavare, och kostnaden lades på fordonstillverkarna. Sammanslutningen skulle dessutom hämta in och återvinna fordonsvraket till ett ständigt och lönsamt kretslopp i framställningslänken.

Förmaning, som hörsammades på ett verkningsfullt vis av BilSweden. Via återvinningsförordningens försorg förenklades och natur-editerades bilskrotning till botten. Det här jämte nyttan av återvinningen kommer alla bilinnehavare till söndriga fordon väldigt lämpligt. Ingen förnuftig människa slänger bort stålar via tippning istället för att få en bra slant vid försäljning.

En skrotbil från Ljusdal kan saluföras med mycket bra ersättning

Den företagsamma bilägaren saluför nuförtiden sin bil som skall skrotas i Ljusdal med en betalning, som klart överstiger den indragna obligatoriska skrotningspremien. Det förekommer flera kunder. Skrotfirmor med självplock av begagnade reservdelar erbjuder många gånger bättre betalt för en ålderstigen Mercedes-Benz. Men behöver vara observant på vissa bedrägerier och rävspel i verksamhetsområdet. Under ”söndriga personbilar inköps” spaltas olika skrotnissar upp i Arbetarbladets annonser. Lockbeten, som betalning med 10 000-tals kronor, efterträds varandra. Priset av en skrotad uttjänt bil överkommer inte ens 1/3 av lovat belopp. Så dessa skumma fiktiva affärsrörelser, som inte är en del av de auktoriserade skrotarna, kan inte erlägga det beloppet för en uttjänt bil, som ska återvinnas med laglig redogörelse. Det kommer försäljaren snart inse. Ett tips är att köra på på ett överenskommet belopp då och hör med en uppriktig spekulant, som företräder en behörig bildemontering.

Skrotbilar i Ljusdal saluförs istället för bilskrotning

Att trasiga fordon i Ljusdal krängs till människor, som har för avsikt att återföra dessa i trafik, är ett växande bekymmer. Och många fall sker det utan säljarens kännedom. Beklagligtvis är det för sent, att rättsvetenskapligt rätta till en sådan ohederligt förfarande längre fram. Endast ett påskrivet mottagningsintyg med skrotintyg, av en godkänd bildemontering eller av sådan avtalad aktör, kan hindra kommande problem. Det här skrotningsintyget är även till underlag för Trafikstyrelsens avregistrering i vägregistret. När skrotbilar säljes har bilägarna en del att beakta. Syftet, att skrota sitt fordon med återvinning, i ett ändlöst och miljöförnuftigt kretsbana, är i fara innan den är lämnad på en behörig skrot. Kan fordonsinnehavaren personligen överlämna in bilen löses problemet, man kan då också räkna med den bästa betalningen. Skall hämtning lejas finns ändå möjligheter att få betalning samt garantera bilens slutpunkt. För hämtning av en uttjänt bil, som rangordnas miljöohälsosamt restprodukt, behövs tillstånd från Länsstyrelsen. Detta kan avsynas på företagets hemsida före beställningen. Genom uppbärande av ett påskrivet mottagningskvitto med skrotintyg, i byte av reg. bevis del 2, kan fordonsägaren räkna med sig, att den ålderstigna ”rariteten” behandlas adekvat och på ett klimatförståndigt förfarande.