Det krävdes, att Naturvårdsverket satte upp stentuffa regler före en ersättning inkasserades för söndriga personbilar i Frövi. När ett fordon, för tio år sedan, inte kunde köras längre blev det ett penningslukande häftplåster utan möjlighet till säljande. För att undgå skrotutgiften till en bilskrot hamnade flera skrotbilar i skog och mark med kända miljötrubbel. Läckage av vätskor skadade mark och vattendrag på stora omgivande landsdelar.
Första direktivet var gratis bildemontering för alla bilägare, och kostnaden lades på bilproducenterna. Dessa skulle även hämta in och fragmentera vraket till ett ständigt och lönsamt kretslopp i framställningskedjan. Ord och inga visor, som åtlyddes på ett verkningsfullt sätt av Returbilen. Via återvinningslagens försorg förenklades och miljöreglerades bilskrotning till grunden. Det här plus värdet av demonteringen kommer samtliga bilinnehavare till defekta bilar väldigt lämpligt. Ingen vettig mänsklig varelse slänger bort stålar genom tippning istället för att få en god betalning vid skrotning.
En bil som skall skrotas i Frövi kan saluföras med bra betalning
Den kloke fordonsägaren säljer nuförtiden sin bil som skall skrotas i Frövi med en betalning, som tydligt överträffar den indragna obligatoriska skrotningspremien. Det föreligger många intressenter. Skrotar med självplock av beg. delar ger ofta en extraslant för en äldre Morgan. Men det gäller att vara observant på vissa fuffens och ojustheter i branschen. Under ”söndriga personbilar inhandlas” radas olika skrotnissar upp i
Dala-Demokratens säljbudskap bilskrot Göteborg. Lockbeten, som betalning med 10 000-tals kr, avlöser varandra. Förtjänsten av en skrotad uttjänt bil överkommer inte ens 1/3 av lovat ersättning. Så dessa skumma aktörer, som inte är en del av de legitimerade bilskrotarna, kan inte spendera de pengarna för ett fordon, som ska demonteras med legitim redogörelse. Det kommer försäljaren snabbt inse. Ett råd är att köra på på ett överenskommet summa då och hör med en ärlig köpare, som företräder en legitimerad bilskrot.
Defekta bilar i Frövi saluförs istället för bilskrotning
Att söndriga personbilar i Frövi avyttras till människor, deras intention är att åter föra in bilarna i trafik, är ett stigande besvär. Och många gånger sker det utan fordonsägarens medvetande. Olyckligtvis är det allför sent, att rättsvetenskapligt avhjälpa en dylik bedrägeri senare. Enbart ett underskrivet mottagningsintyg med skrotintyg, av en legitimerad bilåtervinnare eller av likvärd avtalad firma, kan motverka framtida problem. Det här intyget är även till underlag för Transportstyrelsens borttagning i vägregistret. När skrotbilar säljes har fordonsinnehavarna lite att överväga.
Syftet, att skrota bilen med återanvändning, i ett ändlöst och miljöförnuftigt kretslopp, är otryggt före den hamnat hos en godkänd bilåtervinnare. Kan fordonsinnehavaren själv köra in sin uttjänta bil är det inga bekymmer, man kan då också räkna med den bästa betalningen. Måste bärgare anlitas finns dock potential att få ersättning samt befästa bilens destination. För transport av en uttjänt bil, som rangordnas miljövådligt restprodukt, krävs medgivande från Länsstyrelsen. Detta kan kontrolleras på bolagets webbsida innan beställningen. Via uppbärande av ett påskrivet mottagningsbekräftelse med skrotningsintyg, i byte av registreringsbeviset, kan bilinnehavaren förvänta sig sig, att den ålderstigna ”pärlan” behandlas riktigt och på ett klimatvänligt vis.