Undvik bilskrot efter besiktning i Norrtälje

Det är normalt att en bilinnehavare reagerar med en speciell nervositet före den nödvändiga fordonskontrollen i Norrtälje. Även om egenkontroll utförts, föreligger det ständigt en osäkerhet skrota bilen att enstaka gömda brister kan förekomma. Om ett nivå 3-felaktighet kommer med i protokollet är det såklart slutåkt för dagen. Verkstäder är inte prisvärda och ersättningen, som likställs mot en likvärdig fungerande personbil, visar i värsta fall mot en certifierad skrothandlare. Så har det väl varit för alla fordonsägare sedan 1965 då riksdagen skapade AB Svensk Bilprovning med obligatoriska och upprepad fordonsundersökningar i Norrtälje. Men företaget lyckades inte hålla det tilltagande fordonsflottans takt. Utfallet blev, att ilskna bilägare förmådde uppleva körförbud på grund av långa väntetider och bristen på andra tider för efterfrågade avbokningar. För att avhjälpa den ineffektiva verksamheten avreglerades marknaden år 2010. Som en blixt från klar himmel upphörde de hatade telefontiderna. Och flera nya hallar startade med bokningsfria besiktningar i Norrtälje genom drop-in.

Förändrade regler för personbilskontroll i Norrtälje leder ofta till böter

Men några föreskrifter har på senaste tiden justerats. Nu gäller inte besiktningstiden som utgår ifrån nummerskyltens sista siffra. inte ens den bindande kallelsen kvar. Fördenskull behöver fordonsägaren personligen att hålla uppsikt på tidpunkten för personbilskontroll i Norrtälje. Missas detta får personbilen körförbud. Och skulle personbilen stoppas av polisen, kan körkortet ryka. Det är ägarens plikt att känna till detta sakförhållande. Statens inkomster uppskattar emellertid växa med över en miljard kronor från slarviga fordonsinnehavare.

Ägare avgör själv tillfälle för bilinspektionen i Norrtälje

Men han/hon kan personligen bestämma, när den första kontrollen i Norrtälje ska genomföras. Inte senare än trettiosex månader efter att fordonet registrerats i Sverige. Andra gången är efter 2 år. Sedan ska fordonet besiktas senast var fjortonde månad. På Transportstyrelsens hemsida kan datumet enkelt påträffas. Surfa in på deras hemsida och slå nummerskyltens nummer, så återfinns tiden där. Felen eller bristfälligheterna som upptäcks delas in i 3 nivåer. En klass ett-anmärkning medför att den måste lagas innan nästa års-tillsyn. Ett kategori 2-fel innebär, att det måste repareras inom 30 dagar med efterkontroll som följd. Kategori 3-felaktighet är ett säkerhetspåpekande, som medför körförbud omedelbart. Bilen får endast bärgas från fordonsbesiktningen i Norrtälje. Det här leder ofta till skrotning på en auktoriserad skrothandlare, som har tillåtelse att skrota bilar med skrotbevis för bortplockning från Transportstyrelsen register. Betrakta att många glömmer att reparera enkla nivå 1-anmärkningar. Men sådan flyttas upp en kategori med krav på efterkontroll vid framtida inspektion.

Obehövliga defekter uppdagas av bilkontrollen i Norrtälje

Det finns tid och pengar att spara vid en enkel självkontroll innan besiktningen i Norrtälje. Konstigt nog är det defekter med lätta åtgärder, som upptäcker klass 2-felaktigheterna. Att ombesörja en lampa betyder många tillfällen, att fordonet släpps igenom utan efterkontroll för fordonsinspektionen i Norrtälje. Nummerskyltslampor är det mest av enligt statistiken, men följs därefter av blinkersbelysning. Skifte av en trasig lampa kan kanske synas bökig för flera. Men det återfinns lätta beskrivningar med filmer för många av bilmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på gamla personbilar är att oljelampans larmbelysning på instrumentbrädet inte släcks. De flesta bilinspektörer uppdagar den finurliga lösning att plocka dän instrumentbelysningen. Men felaktigheten pekar på, att personbilen drar obehövligt mycket diesel, så koldioxidutsläppet växer nog över max godkänd. Sonden sitter på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är okomplicerad att byta. Den kan införskaffas till Mazda från MärkesDemo.se under 700 kronor. Risken är enorm att det här simpla felet kan tolkas som en defekt i katalysatorn. I sådana fall kan omkostnaden för en del bilmärken överstiga trettio tusen kronor. Även påpekanden på däckdjup är ofta förekommande för besiktning i Norrtälje. Statistiskt är det en del som måste på ombesiktning med nya hjul. Det är märkligt, eftersom det är mycket spartanskt att kolla för bilägaren. Kraven är åtminstone 1,6 mm mönster sommartid och tre mm på vintern. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under tre millimeter. Så provning under vintern kan förorsaka onödiga trubbel. Men med enkla medel kan utgiften, tillföljd av den årliga personbilsgranskningen i Norrtälje, förbli låg av den kloke bilinnehavaren.