Indragen skrotningspremie från bilskrot för Saab-92 ökar risk för dumpning i Göteborg

Utöver den ohälsosamma miljöinverkan som bilismen har på vädret förefaller kasserade Saab-92 som oerhörda miljöförbrytare. Det beror på bilinnehavarens ovilja att låta en bilskrot i Göteborg få fordonet när det är uttjänat. Det är några som inte förlikar sig med tanken, att den gamla Peugeot-205 är utan värde. Innan år 2007 tvingades fordonsinnehavaren även betala för bilskrotning. Bara att veta om en sån utgift fick ett fåtal att dumpa bilvraket i närmaste skogsdunge. Rostiga bilskelett minns tider med besvikna bilägare, som idag har skäl att se betydligt positivt kommande tid. Men i över hundra år har frestelsen att överge sitt fordon vind för våg varit mer intressant än att följa klimatbestämmelsens stycke. En fordonsägare ansvarar för sin bil tills bilskrotning och avregistrering har hänt. Lagöverträdelser med lämnade vrak eller förbjuden export har inte gått Tullverket förbi. Tvärtom har skrotpremie varit pågående under en viss tid. Den har följts av infrastrukturdepartementet två yrkanden i arbetet att återta någon subvention vid återvinning. Båda verkar ha förpassats till centralarkivet, så någon statlig hanterande med att skrota bilen med ersättning verkar vara orimlig.

Biltillverkarna ålades utföra gratis bilskrotning för kompletta Plymouth i Göteborg. De skulle dessutom grunda en omfattande allians av godkända skrothandlare, som fick mandat att tillstyrka bilskrotning och avregistrering med mottagningsbevis på Trafikstyrelsen

Indragen skrotningspremie från bilskrot för Saab-92 ökar risk för dumpning i Göteborg

Utdragen statlig skrotningspremie för bilskrot lär aldrig återinföras i Göteborg

Saab-92 s miljöbekymren i Göteborg växte fort under förra århundradet varför en statlig skrotningspremie lanserades på 70-talet. Upp till 1500 kr betalades ut till bilinnehavare som överlämnade sitt fordon på en auktoriserad skrot. En del lockande bilmärken som Volvo, BMW och Jaguar lyckades följaktligen skrotas utan krav på ersättning. Bilskrot i Göteborg värnar om miljön. En del bilar, som borde ha skrotats, hade konstruerats om till A-traktorer och framkallade stor dragningskraft på brukbara begagnade bildelar. Också fordonsverkstäder letade sådana till vanliga lagningar av de frekventa fordonsmärkena. Ett vidsträckt distans till närmaste bilskrot kunde avgöra de skrotade bilarnas kommande tid. En oförsäkrad personbil kunde bogseras vid den tidpunkten, men dumpning blev ändå det slutliga beslutet för en del bilägare. Så Naturvårdsverket kom till insikt, att den utbetalda premien bara haft marginell inverkan på ett smärre antal bilar som Lotus och därav också klimatet. En komplett ingående omvandling infördes år 2007 genom ett par befallningar. Dessa omintetgjorde föregående sakläge. De tvingade en del skrothandlare till nedläggning. Och bilproducenterna fick lära sig vad förpliktelse medför. Parallellt drogs den statliga bilskrotningspremien in.

Bilskrotning av Saab-92 gör statlig skrotpeng onödig i Göteborg

Biltillverkarna ålades utföra gratis bilskrotning för kompletta Saab-92 i Göteborg. De skulle dessutom grunda en omfattande allians av godkända skrothandlare, som fick mandat att tillstyrka bilskrotning och avregistrering med skrotintyg på Trafikstyrelsen. I synnerhet begärdes en återvinning till minst nittio procent Länsstyrelsens tuffa anspråk för licens till bilskrotning innebar att en del bildemonteringar fasades ut. Det var emellertid inledningen till nutida angenäma betalning för en uttjänad personbil. Att nå slutmålet har ändå varit lång och påfrestande. Att tvingas skrota bilen gratis, som Bilproducenten Lada krävde de godkända bildemonteringarna, renderade en upsjö av kritik från de berörda. De konfiskerades optionen att yrka på ersättning. Men utan tillståndsbevis och möjlighet att förorda en avregistrering rådde ingen sannolikhet till överlevnad.

Den dikterade graden av bilskrotning inleddes med en utdragen process med Göteborgs-firman Stena Metall. Den tidens manuella taktik att sära de varierande materialen var långt ifrån lukrativa, så en automatisk process krävdes. För detta designades fragmentering med sinnrika sorteringsinrättning. Numera närmar sig utvecklingsgången fullkomlig återvinning. Och det är först och främst stål, koppar och andra metaller som medför stora inkomster. Nya delar i fordonsdesignen har tillfört värdet. katalysatorrenaren med användbara ädellegering mer kostsam än guld är ett exempel. Det totala värdet för att skrota bilen i Göteborg gör att certifierade skrotfirmor fajtas om uttjänta bilar med höjda betalningar som skjutvapen. Kriser påverkar marknadsvärdet med recycling av metaller. Men skrotbilens nytta från tusen till de tre tusen som utbetalas i dag är anmärkningsvärt och kommer att bättra miljön utan offentliga subvention.