Skrotbilars öde berörs av besiktning i Nora

Hur skulle bilarna i landet sett ut utan villkor på fordonskontroll i Nora? Man måste gå tillbaka till slutet av 60-talet för att få respons på den frågan. Men det är simpelt att förmoda. Inte ett skvatt annat än härdsmälta och förödelse. Det hade möjligtvis räckt att reducera maxhastigheten till 50 kilometer/tim på alla vägar. Men ytterligare bekymmer framkallades av AB Svensk Bilprovning, som inleddes som ensamrättsföretag på 60-talet. Som flertalet offentliga företag förvaltades det inte särdeles väl. Kopiösa väntetider vid beställning, även bristerna vid ansats till avbokning för fordonsundersökning i Nora vållade många påtvingade körförbud. Och personbilsägarna klagade över dessa konsekvenser.

Därför släppte riksdagen marknaden fri genom avreglering år 2010. Massor av intresserade bolag väntade för att starta en oberoende bilprovning. Snart blev yrkesgrenen överetablerad med helt andra bekymmer. För bilinnehavaren förändrades inte den besynnerliga uppfattningen före kommande tillsyn. Det sämsta som kunde hända var att få ett klass 3-brist i rapporten från besiktningsmannen. Fixandet av bilen skulle slå obehagligt i ekonomin, medan en bilverkstad såg möjligheter inför ett givande jobb. Men bilägaren och bilverkstan borde vara insiktsfull om den auktoriserade bildemonteringen, som med förvissning projekterat för blivande bilskrotningar med en klimathyggliga bilskrotningar. Så när tiden är inne för den föreskrivna bilbesiktningen i Nora är det endast att köra in på närmaste bilprovning.

Förändrade stadgar för fordonsgranskning i Nora resulterar vanligtvis till penningstraff

Men några regler har just förändrats. Nu gäller inte besiktningstiden som utgår ifrån nummerskyltens sista siffra. inte ens den bindande kallelsen kvar. Därför måste bilinnehavaren själv att observera tillfälle för bilgranskning i Nora. Bommas detta får bilen körförbud. Och skulle personbilen stoppas av länsman, kan körkortet ryka. Det är bilägarnas skyldighet att känna till detta faktum. Statskassan uppskattar emellertid växa med ett antal miljoner kr från nonchalanta fordonsägare.

Ägare avgör personligen tillfälle för bilbesiktningen i Nora

Men han/hon kan själv avgöra, när den första tillsynen i Nora skall uträttas. Inte senare än tre år efter skrota bilen att personbilen registrerats i Sverige. Andra gången är efter tjugofyra månader. Därefter ska fordonet besiktas årligen. På Länsstyrelsens webbsida kan datumet enkelt påträffas. Surfa in på deras sajt och skriv in registreringsnumret, så finns datumet där. Felen eller skavankerna som hittas delas in i tre kategorier.

En kategori 1-anmärkning medför att den tvingas lagas före nästa års-tillsyn. Ett klass två-felaktighet innebär, att det ska repareras inom en viss tid med ombesiktning som påföljd. Kategori tre-felaktighet är ett säkerhetspåpekande, som innebär körförbud omgående. Fordonet får inte köras från personbilsgranskningen i Nora. Och detta leder ofta till återvinning på en auktoriserad bildemontering, som har befogenhet att skrota bilen med skrotningsbevis för bortplockning från Transportstyrelsen register. Lägga märke till att många glömmer att laga enkla kategori ett-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en klass med krav på efterkontroll vid nästa kontroll.

Onödiga defekter observeras av fordonskontrollen i Nora

Det finns tid och pengar att spara vid en lätt självkontroll före fordonsbesiktningen i Nora. Märkligt nog är det felaktigheter med simpla ingripanden, som avslöjar nivå två-bristerna. Att fixa ett dåligt hjul innebär många stunder, att bilen godkänns utan ombesiktning för personbilskontrollen i Nora. Nummerskyltsbelysningen leder statistiken, men följs tätt av blinkersbelysning. Byte av en trasig lampa kan kanske synas jobbig för flera. Men det återfinns lätta anvisningar med bilder för många av bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla fordon är att motorlampans larmbelysning på instrumentbrädet inte släcks. De flesta besiktningsmän uppdagar den listiga trixet att ta dän glödlampan.

Vad är skrotvärdet på en bil?

Men oriktigheten visar på, att motorn förbrukar omotiverat mycket bränsle, så koldioxidutsläppet tilltar eventuellt över vad som är okey. Sonden är fastsatt på grenröret vid katalysatorn och är okomplicerad att skifta. Den kan köpas till Rover från Laga.se under tusenlappen. Risken är enorm att det här simpla bristen kan gestaltas som en brist i katalysatorn. I sådana fall kan utgifterna för en del fordonsmärken överskrida 30 000 kr. Även påpekanden på däckdjup är återkommande för fordonskontrollen i Nora. Statistiskt är det flertalet som måste på ombesiktning med nya däck. Det är konstigt, i och med att det är väldigt spartanskt att kontrollera för bilinnehavaren. Kraven är åtminstone en komma sex mm mönsterdjup sommartid och 3,0 millimeter på vintern. Friktionen mot vägbanan avtar på däck under 3,0 mm. Så testande under kalla dagar kan ställa till med onödiga problem. Men med enkla medel kan kostnaden, som ett resultat av den årliga bilbesiktningen i Nora, förbli låg av den kloke bilägaren.