Det är bara ett årtionde, som defekta bilar i Smedby endast kunde saluföras för rekonstruktion av en Duett till A-traktor. Och det var mindre än en % av antalet. Många av de värdelösa bilvraken lämnades som klimat-bestar i miljön, som ett utfall av kostnadsfri avhysning. En avslutad obligatorisk skrotningspremie förändrade inte förhållandet. Då tog en handlingskraftig individ inom Transportstyrelsen i med hårdhandskarna. Tuffa direktiv till landets bilproducenter och legitimerade företag utformades. Gratis skrotning av fordon för bilinnehavarna med bilfabrikanterna som betalningsskyldiga, var det första beslutet.
Inhämtning till bilskrot och fragmentering av skrotbilarna till minst 95 % av vikten var nästa begäran. Efter den nya återvinningsbestämmelsen vände samma samhällsorgan upp och ned på landets bilskrotar. De tuffa miljövillkoren var grunden för en av Sveriges största bolagsnedläggningar. Men förordningarna utgjorde fundamentet till vrakens förvandling. Defekta och kostsamma vrak kan ge bilinnehavaren en välbehaglig ekonomisk överraskning.
En bil som skall skrotas i Smedby kan avyttras med god betalning
Den påhittiga fordonsägaren saluför i dag sin skrotbil i Smedby med en betalning, som tydligt överskrider den avvecklade statliga skrotbilspremien. Det förekommer otaliga kunder. Skrotar med egenplock av beg. komponenter erbjuder vanligtvis en extraslant för en äldre Datsun. Men det gäller att vara vaksam på många fuffens och tricks i affärsgrenen. Under ”söndriga personbilar förvärvas” spaltas skilda skrotnissar upp i Kvällspostens säljbudskap. Lockbeten, som ersättning med 10 000-tals kr, avlöser varandra. Priset av ett fragmenterat fordon överträffar inte ens trettio procent av lovat summa.
Så dessa svarta fiktiva affärsrörelser, som inte ingår i de behöriga skrotföretagen, kan inte bekosta de pengarna för en bil, som skall skrotas med legal redovisning. Det kommer försäljaren snabbt fatta. Ett råd är att hålla fast på ett enigt belopp då och kontakta en uppriktig spekulant, som representerar en behörig bilåtervinnare.
Kasserade personbilar från Smedby kommer ofta ut i trafik igen
Att defekta bilar i Smedby krängs till människor, som har för avsikt att återföra dessa i trafik, är ett stigande problem. Flera gånger händer det utan bilägarens vetskap. Tragiskt nog är det för sent, att rättsligt avhjälpa en dylik oegentlighet i efterhand. Enbart ett undertecknat mottagningskvittens med skrotningsintyg, av en auktoriserad skrot eller av sådan avtalad företag, kan förhindra blivande falsarier. Det här intyget ligger även till grund för Trafikverkets borttagning i fordonsregistret. När trasiga fordon säljes har bilägarna lite att beakta. Intentionen, att få sin bil skrotad med återvinning, i ett ändlöst och klimatförnuftigt kretscykel, är hotat innan den hamnat på en godkänd bilåtervinnare. Kan bilinnehavaren själv överlämna in sin uttjänta bil är det inga bekymmer, och han kan dessutom räkna med den bästa betalningen. Måste transport anlitas finns ändå potential att få ersättning och säkra det uttjänta fordonets mål. För transport av en skrotbil, som rangordnas miljöskadligt restprodukt, krävs medgivande från Länsstyrelsen. Detta kan kontrolleras på bolagets nätsida före uppdrag. Igenom uppbärande av ett signerat mottagningsbevis med skrotningsintyg, i växling av registreringsbeviset, kan fordonsägaren räkna med sig, att den gamla ”klenoden” hanteras adekvat och på ett naturförnuftigt förfaringssätt.