Det är inte länge sedan, som trasiga fordon i Ljungby endast kunde säljas för rekonstruktion av en Duett till EPA-traktor. Och det var färre än en promille av antalet. De flesta av de värdelösa vraken lämnades som miljömonster i skog och mark, som ett utslag av avgiftsfri skrotning. En indragen statlig skrotningspremie ändrade inte läget. Då tog en handlingskraftig individ inom Länsstyrelsen i med hårdhanskarna.
Tuffa anvisningar till Sveriges bilproducenter och certifierade skrotfirmor formulerades. Kostnadsfri återvinning av bilar för fordonsägarna med bilproducenterna som betalningsansvariga, var det första befallningen. Inhämtning och bilåtervinning av fordonsvraken till nästan hundra procent av vikten var efterträdande begäran.
Genom den aktuella återvinningsförfattningen vände samma ämbetsverk upp och ned på landets bildemonteringar. De stenhårda miljökraven var grundstenen för en av Sveriges största bolagslikvidationer. Men förordningarna innebar fundamentet till skrotbilens förvandling. Oanvändbara och penningslukande vrak kan ge bilinnehavaren en skön lönsam överraskning.
En uttjänt bil i Ljungby kan avyttras med duglig betalning
Den klyftiga bilinnehavaren saluför numera sin skrotbil i Ljungby med en betalning, som klart överkommer den upplösta statliga bilskrotningspremien. Det föreligger en del köpare. Bildemonteringar med egenplock av beg. komponenter erbjuder för det mesta en extraslant för en ålderstigen BMW.
Men skall vara vaksam på en del bedrägerier och rävspel i affärsgrenen. Under ”trasiga fordon köpes” radas skilda skrotnissar upp i Skaraborgs Läns Tidnings säljerbjudande. Lockbeten, som ersättning med tiotusen-tals kronor, avlöser varandra. Värdet av en bil som är tänkt att skrota överstiger inte ens 1/3 av utlovat peng. Så dessa skumma bolag, som inte är en del av de certifierade företag, kan inte spendera det beloppet för ett fordon, som skall demonteras med legal redovisning.
Det kommer säljaren snabbt förstå. Ett tips är att köra på på ett överenskommet belopp då och ring en seriös spekulant, som företräder en certifierad bildemontering.
Defekta bilar från Ljungby fixas som alternativ för bildemontering
Att söndriga personbilar i Ljungby saluförs till personer, och deras syfte är att återföra bilarna i trafik, är ett växande besvär. De flesta gånger sker det utan bilägarens medvetande. Dessvärre är det allför sent, att juridiskt rätta till en dylik bedrägeri i efterhand. Uteslutande ett undertecknat mottagningsbevis med skrotintyg, av en ackrediterad skrotfirma eller av likvärdig avtalad firma, kan avvärja blivande underligheter.
Detta skrotintyget ligger även till grund för Trafikverkets bortplockning i fordonsregistret. När trasiga fordon säljes har fordonsägarna mycket att ha i åtanke. Syftet, att få sin bil skrotad med demontering, i ett oändligt och naturförnuftigt kretslopp, är otryggt före den hamnat på en behörig bilskrot. Kan bilägaren personligen överlämna in bilen löses problemet, och han kan också förvänta sig den bästa ersättningen.
Behöver transport användas finns likväl potential att få ersättning och garantera det uttjänta fordonets destination. För bärgning av ett kasserat fordon, som kategoriseras klimatvådligt restprodukt, behövs licens från Länsstyrelsen. Detta kan kontrolleras på företagets internetplats innan beställningen. Genom uppbärande av ett undertecknat mottagningskvitto med bilskrotsintyg, i växling av reg. bevis del 2, kan fordonsägaren förvänta sig sig, att den åldriga ”pärlan” handskas seriöst och på ett miljöklokt sätt.
Relaterade artiklar
- Skrota bilen utan papper eller registreringsbevis?
- Skrota bilen i Trollhättan – En grön åtgärd
- Hur gör man när man skrotar en bil?
- Hur mycket betalar skroten för en bil?
- Vad gäller vid skrotning av bil?
- Vad betalar skroten?
- Okomplicerad guide för att skrota en bil
- Skrotning bil med återvinning och fragmentering
- Kan man få pengar för att skrota bilen?
- Kan man skrota en bil med skulder?