Med ett Regeringsfastställande för 50 år sen startades den föreskrivna fordonsgranskningen för bilinnehavare i Onsala. Efter det bildades monopolföretaget AB Svensk Bilprovning, som fick leva vidare till 2010. Då avreglerades marknaden med gränsen till överetableringar som konsekvens. De enorma kötiderna vid bokningar och svårigheterna vid ombokningar gav bilägarna enorma besvär vid fordonsinspektion i Onsala. Fördröjande med körförbud utlöste enorma protester, som tvingade regeringen att tänka om.
Antalet nya bilprovningsställen växer så det knakar efter de nya föreskrifterna. De väldiga kötiderna är ett minne blott. Men besvären hos bilägaren har inte förändrats. Beskaffenhetsprövningarna förekommer kvar med samma fordran på handlingar. Ett klass 3-felaktighet kan bli ödeläggande för hushållskassan. Samma sak blir en inkomstbringande händelse för en personbilsverkstad. Och i bakgrunden återfinns en certifierad bildemontering. skrotning av fordon för en naturvänlig återvinning är målet här. Fördelen med alla förändringar har dock blivit en drop-in för bilgranskning i Onsala utan beställning i en valfri hall.
Förändrade regler för bilinspektion i Onsala resulterar vanligtvis till penningstraff
Men några föreskrifter har på senaste tiden ändrats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån registreringsnumrets slutsiffran. inte ens den bindande kallelsen kvar. Så det gäller för fordonsägaren själv att bevaka tillfälle för bilgranskning i Onsala. Missas det här erhåller bilen körförbud. Och skulle personbilen stoppas av ordningsmakten, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilinnehavarens skyldighet att känna till det här faktumet. Statskassan uppskattar emellertid öka med över en miljard kr från försumliga bilägare.
Bilinnehavare avgör personligen tidpunkt för fordonskontrollen i Onsala
Men han/hon kan själv bestämma, när den 1 inspektionen i Onsala ska genomföras. Inte senare än 36 månader efter att bilen registrerats i Sverige. Andra gången är inom två år. Därpå behöver personbilen provas senast var fjortonde månad. På Naturvårdsverkets sajt kan datumangivelse enkelt anträffas. Öppna deras sajt och slå nummerskyltens nummer, så återfinns tidpunkten där. Felen eller defekterna som iakttas delas in i tre nivåer.
En kategori ett-anmärkning har den betydelsen att den skall repareras före nästa års-granskning. Ett kategori 2-påpekande innebär, att det tvingas fixas inom en viss tid med ombesiktning som påföljd. Klass 3-fel är ett säkerhetsbrist, som orsakar körförbud direkt. Bilen får endast bärgas från fordonskontrollen i Onsala. Och detta leder ofta till återvinning på en ackrediterad bildemontering, som har tillåtelse att skrota bilen med skrotbevis för bortplockning från Transportstyrelsen register. Observera att många missar att fixa lätta kategori ett-påpekande. Men sådan flyttas upp en klass med fordran på ombesiktning vid kommande skrota bilen i Kungsbacka kontroll.
Onödiga brister uppdagas av bilinspektionen i Onsala
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en simpel okulärkontroll innan bilbesiktningen i Onsala. Konstigt nog är det brister med enkla åtgärder, som upptäcker klass 2-felen. Att fixa lampbyte betyder en del stunder, att fordonet godkänns utan ombesiktning för fordonsinspektionen i Onsala. Skyltlampor leder bil kontrollanterna, men följs därefter av blinkersbelysning. Byte av en defekt ljuskälla kan möjligen förefalla bångstyrig för flera. Men det återfinns simpla instruktioner med bilder för flera av bilmärkena i You Tube. Ett annat ofta förekommande felaktighet på gamla bilar är att motorlampans varningslampa på instrumentbrädet inte släcks. De flesta fordonsinspektörer observerar den luriga knepet att rycka väck instrumentbelysningen.
Men oriktigheten pekar på, att personbilen konsumerar överflödigt mycket bensin, så avgasutsläppet tilltar nog över vad som är okey. Sensorn är placerad på grenröret vid katalysatorn och är enkel att ändra. Den kan köpas till BMW från Skruvat.se under 700 kronor. Risken är stor att det här simpla felet kan gestaltas som en defekt i katalysatorn. I dessa fall kan kostnaden för en del bilmärken vara mer än trettio tusen kronor. Också påpekanden på däckens mönsterdjup är ofta förekommande för besiktning i Onsala. Statistiskt är det flera som måste på ombesiktning med nya däck. Det är märkligt, eftersom det är mycket enkelt att inspektera för fordonsägaren. Kraven är åtminstone 1,6 millimeter mönster sommartid och 3,0 millimeter på vintern. Friktionen mot vägen minskar på däck under 3,0 millimeter. Så testande hos bilskrot i Kungsbacka under vintermånaderna kan ställa till med onödiga bekymmer. Men med enkla medel kan omkostnaden, som ett resultat av den periodiska bilkontrollen i Onsala, hållas till ett minimum av den smarte fordonsinnehavaren.