Skrotbilar från Uppsala säljes till bilskrot för reproduktion

Det medför inga utgifter att skrota sin bil i Uppsala. Tvärtom kan söndriga personbilar försäljas med stor ersättning från flera av Sveriges behöriga företag. Men det var inte många år sedan läget var motsatsen. Då kostade det en rejäl slant för att mottaga ett skrotningsintyg med kvittens från Transportstyrelsen. Och eventuellt var det alla övergivna fordonsvrak i skog och mark, som ledde till den enorma förändringen. Via Transportstyrelsens intervention inleddes en avancerad bilskrotningsoperation av biltillverkarna. Yrkandet var hård.

Minst 95 procent av skrotbilen vikt skulle returnera till återvinning. För att underlätta förändringen sattes identiska krav genom återvinningsgång till bilskrotarna för att de skulle få kvarhålla sin auktorisation. Vidare sattes krav till producenterna att defekta bilar skulle samlas in till de auktoriserade verksamheterna. Men detta har inte förverkligats på lika vis som för bil demonteringen. Fortfarande hamnar flera söndriga personbilar på felaktiga platser oavsett den ökande betalningen från somliga bilskrotar.

En kasserad bil som är skrot i Uppsala kan saluföras med god ersättning

Den påhittiga ägaren avyttrar idag sin kasserade bil som är skrot i Uppsala med en betalning, som klart överträffar den avslutade statliga skrotningspremien. Det finns många köpare. Skrotar med självbetjäning av begagnade komponenter betalar vanligtvis mer ersättning för en gammal Lotus. Men skall vara uppmärksam på många fuffens och ojustheter i branschen.

Skrotbilar från Uppsala säljes till bilskrot för reproduktion

Under ”trasiga fordon inhandlas” radas olika skrothandlare upp i Trollhättans Tidnings säljerbjudande. Lockbeten, som ersättning med 10 000-tals kronor, avlöser varandra. Förtjänsten av ett fragmenterat fordon överkommer inte ens 1/3 av utlovat belopp. Så dessa skumma företag, som inte är en del av de behöriga skrotföretagen, kan inte betala det beloppet för ett fordon, som ska skrotas med legitim redogörelse. Det kommer säljaren så småningom genomskåda. Ett förslag är att köra på på ett överenskommet belopp då och ring en seriös kund, som representerar en ackrediterad skrotfirma.

Kasserade personbilar i Uppsala säljs vidare

Att defekta bilar i Uppsala säljes till människor, som har för avsikt att åter föra in dessa i trafik, är ett ökande bekymmer. Många fall händer det utan bilägarens kännedom. Sorgligt nog är det för sent, att rättsligt korrigera en sådan oegentlighet framöver. Bara ett undertecknat mottagningsintyg med skrotintyg, av en ackrediterad bilskrot eller av sådan avtalad företag, kan hindra framtida falsarier.

Det här skrotintyget ligger dessutom till grund för Trafikverkets avregistrering i bilregistret. När söndriga personbilar säljes har bilägarna en del att ta hänsyn till. Intentionen, att få sin bil skrotad med fragmentering, i ett evigt och miljövänligt kretsbana, är i fara före den är lämnad hos en godkänd bilskrot. Kan fordonsinnehavaren personligen ta in sin uttjänta bil är problemet löst, man kan då också förvänta sig den högsta ersättningen.

Behöver hämtning ombesörjas finns dock chans att få ersättning samt säkerställa skrotbilens slutpunkt. För transport av en skrotbil, som stämplas klimatkritiskt avfall, behövs licens från Transportstyrelsen. Detta kan granskas på bolagets internetplats före bokning. Igenom uppbärande av ett påskrivet mottagningskvittens med bilskrotsintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan bilägaren förvänta sig sig, att den ålderstigna ”rariteten” hanteras adekvat och på ett miljövänligt vis.

Fler artiklar