Skrotbilar från Sunne säljes endast till miljöcertifierad skrot

Trasiga fordon i Sunne transporteras framför allt till legitimerade skrotfirmor för bilåtervinning. För en tid sedan pröjsade stålar för att skrota sin bil och få fordonet avregistrerad på Trafikverket. Förut var det en ren besparing för fordonsägaren att dumpa bilvraket i naturen med stora miljöbesvär som effekt. Men lönsamheten har ändrats. Nuförtiden finns skrotfirmor som betalar för ett äldre bilvrak. Det är resultatet av Miljövårdsverkets tuffa krav till bilfabrikanterna år 2007. Dessa beordrades mottaga Defekta bilar utan kostnad, därtill beordrades att planera återvinning upptill 100 % av personbilens vikt . Målet har uppnåtts med god marginal. Bland annat igenom den tuffa ”Bilskrotsbestämmelsen”, som infördes samma år.

En defekt personbil från Sunne kan saluföras med duglig betalning

Den klyftiga fordonsinnehavaren saluför i dag sin skrotbil i Sunne med en ersättning, som tydligt överkommer den upplösta statliga skrotbilspremien. Det existerar många spekulanter. Skrotfirmor med självbetjäning av begagnade reservdelar betalar vanligtvis bättre betalt för en äldre Morris. Men behöver vara vaksam på vissa oegentligheter och ojustheter i verksamhetsområdet. Under ”trasiga fordon inhandlas” spaltas olika aktörerna upp i Dalslänningens reklam. Lockar med betalning med 10 000-tals kr, avlöser varandra. Priset av ett fragmenterat fordon överträffar inte ens 25 % av utlovat belopp. Så dessa skumma fiktiva affärsrörelser, som inte ingår i de behöriga bildemonteringarna, kan inte erlägga de pengarna för ett fordon, som måste återvinnas med legitim redovisning. Det kommer kunden snabbt underfund med. Ett tips är att köra på på ett enat summa då och hör med en uppriktig kund, som representerar en auktoriserad bildemontering.

Söndriga personbilar i Sunne kommer ofta ut i trafik igen

Att trasiga fordon i Sunne saluförs till personer, deras intention är att åter föra in bilarna i trafik, är ett stigande besvär. Och många fall händer det utan säljarens medvetande. Tragiskt nog är det för sent, att rättsligt justera en dylik ohederligt förfarande längre fram. Uteslutande ett påskrivet mottagningsbevis med skrotintyg, av en auktoriserad bilåtervinnare eller av sådan avtalad aktör, kan förhindra blivande konstigheter. Detta intyget ligger dessutom till underlag för Trafikverkets borttagning i vägregistret. När trasiga fordon avyttras har bilägarna lite att ha i åtanke. Avsikten, att få sin bil skrotad med demontering, i ett oändligt och naturklokt kretsbana, är hotat före den är lämnad hos en behörig skrot. Kan fordonsägaren personligen köra in sin skrotbil löses problemet, man kan då dessutom räkna med den bästa betalningen. Ska hämtning engageras finns likväl chans att få betalning och säkerställa det uttjänta fordonets slutpunkt. För bärgning av en skrotbil, som rangordnas miljöfarligt avfall, erfordras medgivande från Trafikverket. Detta kan inspekteras på aktörens sajt innan beställningen. Och genom uppbärande av ett undertecknat mottagningsbevis med skrotintyg, i utbyte av reg. bevis del 2, kan fordonsinnehavaren räkna med sig, att den gamla ”rariteten” hanteras riktigt och på ett klimatförnuftigt förfarande.