Det är bara ett årtionde, som defekta bilar från Skåre endast kunde säljas för ombyggnad av en PV 544 till EPA-traktor. Och det var färre än en procent av beståndet. En stor del av de oanvändbara fordonsvraken övergavs som miljömonster i det gröna, som ett utfall av gratis bilskrotning. En avslutad statlig skrotningspremie ändrade inte situationen.
Då tog en handlingskraftig individ inom Naturvårdsverket fram piskan. Stentuffa direktiv till alla bilproducenter och behöriga skrotfirmor formades. Gratis bil demontering för fordonsinnehavarna med bilfabrikanterna som betalningsskyldiga, löd det första dekretet. Inhämtning och återanvändning av skrotbilarna till nästan hundra procent av tyngden var kommande fordran.
Efter den aktuella bilskrots-författningen vände samma myndighet upp och ned på landets skrotar. De tuffa klimatyrkanden var grundstenen för en av Sveriges största bolagslikvidationer. Men förordningarna utgjorde fundamentet till fordonsvrakens omvandling. Odugliga och kostsamma vrak kan ge fordonsinnehavaren en behaglig lönsam överraskning.
En uttjänt bil från Skåre kan saluföras med god ersättning
Den företagsamma ägaren avyttrar nuförtiden sin skrotbil i Skåre med en skrotpeng som kompensation, som tydligt överstiger den indragna statliga bilskrotningspremien. Det förekommer många kunder.
Bildemonteringar med självplock av begagnade delar erbjuder ofta mer ersättning för en gammal Plymouth. Men det gäller att vara uppmärksam på många oegentligheter och rävspel i verksamhetsområdet. Under ”söndriga personbilar inköps” spaltas olika företag upp i Kungälvs-Postens säljerbjudande. Lockbeten, som betalning med tiotusen-tals kronor, efterträds varandra. Värdet av ett fragmenterat fordon överstiger inte ens trettio procent av utlovat betalning från bilskrot. Så dessa skumma företag, som inte tillhör de auktoriserade företag, kan inte bekosta den summan för en uttjänt bil, som ska återvinnas med legal deklaration.
Det kommer kunden snabbt inse. Ett förslag är att hålla fast på ett enat summa då och hör med en ärlig köpare, som representerar en auktoriserad bildemontering.
Kasserade personbilar i Skåre säljs vidare
Att defekta bilar i Skåre avyttras till människor, som har för avsikt att återföra bilarna i trafik, är ett stigande problem. Många fall händer det utan bilinnehavarens kännedom. Dessvärre är det allför sent, att rättsligt justera en sådan oegentlighet framöver. Endast ett påskrivet mottagningskvittens med bilskrotsintyg, av en certifierad skrotfirma eller av likvärdig avtalad rörelse, kan hindra framtida problem. Det här skrotintyget är även till grund för Trafikstyrelsens bortplockning i vägregistret. När trasiga fordon säljes har bilägarna lite att observera. Avsikten, att skrota sitt fordon med bilåtervinning, i ett ändlöst och miljöförnuftigt kretsbana, är i fara innan den hamnat hos en ackrediterad bildemontering. Kan fordonsägaren personligen köra in bilen är problemet löst, och han kan också räkna med den bästa betalningen. Ska bärgare engageras finns dock potential att få betalning och säkerställa bilens slutpunkt. För hämtning av ett kasserat fordon, som klassas miljöskadligt restprodukt, behövs behörighet från Trafikverket. Detta kan inspekteras på bolagets nätsida innan uppdrag. Igenom uppbärande av ett undertecknat mottagningsbekräftelse med bilskrotningsintyg, i växling av registreringsbeviset, kan fordonsinnehavaren förvänta sig sig, att den åldriga ”klenoden” hanteras riktigt och på ett naturklokt förfarande.