Det finns bilägare , som än idag inte har kunskap om att trasiga fordon i Kungsör säljes med rejäl avkastning. Det är troligen anledningen att uttjänta fordonsvrak kan anträffas övergivna på otaliga skymda platser. Att skrota ett uttjänt fordon inträffar kanske en gång i en människas levnadsålder, så de okunniga bör inte belastas med sin vanföreställning.
Plånboken har jämt varit skälet till de flesta besluten, som inte alltid är miljösmarta. Men Miljövårdsverket har sett till att den gamla traditionen har tillintetgjorts. Kostnaden för skrotningen, som var på bilägaren, befalldes bekostas av bilfabrikanterna. Så återvinning och avregistrering blev kostnadsfri. BilSweden beordrades också planera för upphämtning och demontering av landets fordonsvrak. I samma ögonblick tillkännagavs en ny demonteringsstadga, som grund för ett svårt klimat-avpassat och kontrollerat jobbagenda till legitimerade bilskrotar. Allt detta utmynnade i ett positivt pris på skrotbilen. Så betalning blev snarare ett kärkommet bidrag på skroten.
En skrotbil i Kungsör kan saluföras med gynnsam ersättning
Den påhittiga fordonsinnehavaren säljer numera sin kasserade bil som är skrot i Kungsör med en skrotpeng som kompensation, som tydligt överskrider den indragna obligatoriska skrotpremien. Det existerar flera köpare. Bilskrotar med egenplock av beg. komponenter erbjuder många gånger en extraslant för en äldre DAF. Men behöver vara vaken på vissa bedrägerier och ojustheter i verksamhetsområdet. Under ”skrotbilar inköps” spaltas skilda bilskrot och skrothandlare upp i Dagens Nyheters reklam. Lockar med ersättning med 10 000-tals kr, turas om med varandra.
Priset av en bil som är tänkt att skrota överkommer inte ens 1/3 av lovat betalning. Så dessa skumma fiktiva affärsrörelser, som inte är en del av de ackrediterade skrotföretagen, kan inte bekosta det beloppet för en uttjänt bil, som måste återvinnas med legitim redovisning. Det kommer säljaren snart inse. Ett tips är att köra på på ett enigt summa då och kontakta en uppriktig spekulant, som företräder en godkänd bilåtervinnare.
Söndriga personbilar från Kungsör saluförs istället för bilskrotning
Att defekta bilar i Kungsör krängs till personer, som har för avsikt att åter föra in dessa i trafik, är ett växande besvär. Och många fall sker det utan fordonsägarens insikt. Tyvärr är det försent, att rättsvetenskapligt rätta till en dylik bedrägeri senare. Uteslutande ett påskrivet mottagningskvitto med bilskrotsintyg, av en legitimerad bildemontering eller av liktydig avtalad rörelse, kan avvärja blivande underligheter. Detta intyget ligger även till grund för Transportstyrelsens bortplockning i vägregistret. När söndriga personbilar säljes har bilinnehavarna en del att ha i åtanke. Intentionen, att skrota bilen med återanvändning, i ett oändligt och klimatvänligt kretscykel, är hotat innan den är lämnad på en ackrediterad skrotfirma. Kan ägaren själv lämna in bilen är problemet löst, och han kan även förvänta sig den bästa betalningen. Ska transport anlitas finns dock potential att få ersättning och befästa det uttjänta fordonets slutpunkt. För transport av en uttjänt bil, som rangordnas klimatohälsosamt avfall, fordras tillstånd från Transportstyrelsen. Det här kan inspekteras på företagets sajt före uppdrag. Och genom mottagande av ett utskrivet mottagningsbekräftelse med skrotningsintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan bilägaren förvänta sig sig, att den gamla ”klenoden” hanteras riktigt och på ett klimatklokt förfaringssätt.