Skrotbilar i Jokkmokk säljes för evig kretsgång

Att trasiga fordon säljes i Jokkmokk kan låta som en utopi. Det är inte så länge sedan det bästa valet att skrota bilen var att överge åbäket i skogen. Alla föreskrifter om förbud om stjälande, av annans tillhörighet, gjorde att förövarna slapp undan straffet. Oavsett de tydliga klimatdilemmana tycktes departementen stå överrumplade, då frågeställning om bärgning av fordonsvraken debatterades i en ständig kretsbana. Naturvårdsverket hittade dock en acceptabel förklaring. bilproducenterna pekades ut som vållande. De tvingades betala för hämtning och bildemontering. Därtill ställdes anspråk på en 95 % återanvändning. Nu för tiden har dessa krav förverkligats. trasiga fordon som överlämnas till en godkänd bilåtervinnare, införlivas i ett givande kretsgång i nyproduktion. Miljö-, elenergi- och tillverkningsbehållning är tillräckligt stora för att kompensera bilskroten. Men än idag överges flera bilar som borde skrotas. Men sämst av allt, är att flertalet hamnar i brottslig business. Illegal utförsel och åter införande av trafik- och miljövådliga fordon stjälper bitvis Naturvårdsverkets hårda regler i avsikt att stärka upp naturen.

En skrotbil i Jokkmokk kan saluföras med god ersättning

Den klipska bilinnehavaren saluför idag sin uttjänta bil i Jokkmokk med en skrotpeng som kompensation, som tydligt överstiger den avvecklade statliga bilskrotningspremien. Det föreligger många intressenter. Bilskrotar med egenbetjäning av begagnade reservdelar betalar för det mesta bättre betalt för en äldre Alfa Romeo. Men skall vara observant på många oegentligheter och tricks i affärsgrenen. Under ”söndriga personbilar förvärvas” spaltas skilda skrotnissar upp i Varbergspostens reklam. Lockbeten, som ersättning med 10 000-tals kronor, turas om med varandra. Värdet av ett fragmenterat fordon överkommer inte ens 25 % av utlovat betalning. Så dessa svarta företag, som inte ingår i de ackrediterade skrotarna, kan inte spendera den summan för ett fordon, som ska demonteras med legitim redovisning. Det kommer kunden snabbt förstå. Ett råd är att hålla fast på ett överenskommet pris då och kontakta en ärlig köpare, som företräder en godkänd bilskrot.

Skrotbilar i Jokkmokk säljs vidare

Att defekta bilar i Jokkmokk krängs till folk, som har för avsikt att åter föra in bilarna i trafik, är ett tilltagande besvär. Och många gånger sker det utan bilinnehavarens insikt. Olyckligtvis är det för sent, att rättsgiltigt avhjälpa en dylik missförhållande framöver. Endast ett underskrivet mottagningskvittens med bilskrotsintyg, av en certifierad bilskrot eller av sådan avtalad företag, kan förhindra kommande konstigheter. Det här skrotningsintyget är också till underlag för Trafikstyrelsens avregistrering i bilregistret. När trasiga fordon krängs har fordonsägarna lite att ta hänsyn till. Avsikten, att få sin bil skrotad med fragmentering, i ett ändlöst och naturklokt kretsbana, är i fara innan den hamnat hos en behörig bilskrot. Kan ägaren själv köra in sin skrotbil är problemet löst, man kan då också förvänta sig den bästa ersättningen. Behöver hämtning engageras finns likväl chans att få betalning samt garantera bilens destination. För transport av ett kasserat fordon, som rangordnas klimatfarligt avfall, behövs tillstånd från Länsstyrelsen. Det här kan inspekteras på bolagets webbsida innan beställningen. Och genom mottagande av ett undertecknat mottagningsbekräftelse med bilskrotningsintyg, i växling av reg. bevis del 2, kan fordonsägaren förvänta sig sig, att den ålderstigna ”rariteten” behandlas riktigt och på ett miljöklokt förfarande.