Det medför inga utgifter att skrota sin bil i Iggesund. Tvärtom kan trasiga fordon saluföras med hög betalning från flera av Sveriges certifierade bildemonteringar. Men inte för flertalet år sedan situationen var en helt annan. Då medförde det utgifter för att mottaga ett skrotintyg med kvittens från Transportstyrelsen. Och troligen var det alla övergivna bilvrak i naturen, som ledde till den stora utvecklingen.
Genom Naturvårdsverkets ingripande startades en invecklad demonteringsförlopp av bilfabrikanterna. Kravet var tuff. Minst nittiofem % av bilvrakens vikt skulle returnera till återvinning. För att underlätta utvecklingen sattes samma yrkande igenom återvinningsprocess till bilskrotarna för att de skulle få bibehålla sin auktorisation.
Alltjämt sattes yrkande till biltillverkarna att defekta bilar skulle samlas in till bilskrot som är certifierade. Men detta har inte infriats på samma sätt som för skrotningen. Även fortsättningsvis hamnar flera trasiga fordon på konstiga ställen oberoende av den ökande betalningen hos vissa skrotar.
En bil som skall skrotas från Iggesund kan säljas med god ersättning
Den intelligenta bilägaren avyttrar numera sin uttjänta bil i Iggesund med en skrotpeng som kompensation, som tydligt överträffar den upplösta obligatoriska bilskrotningspremien. Det föreligger en del intressenter. Företag med egenbetjäning av beg. komponenter betalar ofta mer ersättning för en gammal Hummer. Men det gäller att vara vaken på en del oegentligheter och rävspel i branschen. Under ”söndriga personbilar köpes” spaltas skilda skrothandlare upp i Göteborgs-Tidningens reklam. Lockbeten, som ersättning med 10 000-tals kronor, efterträds varandra.
Förtjänsten av en skrotad uttjänt bil överträffar inte ens 25 % av lovat peng. Så dessa skumma aktörer, som inte är en del av de ackrediterade bilskrotarna, kan inte spendera den summan för en uttjänt bil, som måste demonteras med legitim redovisning. Det kommer försäljaren snabbt förstå. Ett förslag är att hålla fast på ett enat pris då och ring en seriös spekulant, som företräder en legitimerad skrot.
Uttjänta fordon från Iggesund säljs vidare
Att defekta bilar i Iggesund krängs till individer, och deras syfte är att åter föra in bilarna i trafik, är ett ökande bekymmer. Och många gånger händer det utan bilinnehavarens kännedom. Tyvärr är det för sent, att rättsgiltigt justera en sådan bedrägeri framöver. Bara ett påskrivet mottagningskvitto med skrotintyg, av en godkänd skrotfirma eller av sådan avtalad firma, kan avvärja framtida konstigheter. Detta skrotningsintyget är även till grund för Trafikverkets avregistrering i vägregistret. När skrotbilar krängs har fordonsinnehavarna en del att ta hänsyn till. Intentionen, att få sin bil skrotad med fragmentering, i ett evigt och miljöförståndigt kretslopp, är hotat före den är lämnad hos en godkänd bildemontering. Kan bilägaren själv överlämna in bilen är problemet löst, man kan då också förvänta sig den bästa ersättningen. Ska hämtning användas finns dock chans att få betalning samt säkerställa det uttjänta fordonets destination. För bärgning av ett kasserat fordon, som stämplas miljöohälsosamt restprodukt, krävs medgivande från Trafikverket. Det här kan kontrolleras på bolagets webbsida innan bokning. Via mottagande av ett påskrivet mottagningsbekräftelse med skrotningsintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan fordonsinnehavaren förvänta sig sig, att den åldriga ”rariteten” omhändertas seriöst och på ett naturförnuftigt vis.