Skrotbilar från Hovsta säljes med fullmakt

Numera kan bilägare lämna ett fordon för skrot i Hovsta gratis. Vid inlämning, med senaste registreringsbeviset, erhålles ett mottagningsbevis från en certifierad skrotfirma. Detta garanterar en framtida skrotning på Trafikstyrelsen. Många bildemonteringar lämnar även en rejäl ersättning. Så det lönar sig inte längre att överge det trasiga fordonet vind för våg. Det är dito, som bortkastade pengar. Den senaste tiden har fordonstillverkarna lyckats med en 95 % återanvändning, vilket medför att det finns goda marginaler att ge ersättning till fordonsägaren.

Bildemonteringars effektiva och klimatintelligenta upplägg efter bilskrots-förordningen medverkar till ett allt högre betalning för de uttjänta fordonen. Så en ägare kan erhålla tusentals kr via förfrågan.

En skrotbil i Hovsta kan marknadsföras med bra betalning

Den kloke fordonsägaren saluför numera sin uttjänta bil i Hovsta med en skrotpeng som kompensation, som tydligt överträffar den nedlagda statliga skrotpremien. Det finns en del kunder.

Företag med egenbetjäning av begagnade komponenter erbjuder vanligtvis mer ersättning för en ålderstigen Renault. Men behöver vara vaksam på en del fuffens och tricks i branschen. Under ”söndriga personbilar köpes” radas skilda aktörerna upp i Göteborgs-Tidningens säljerbjudande. Lockar med ersättning med tiotusen-tals kronor, efterträds varandra. Priset av en bil som är tänkt att skrota överskrider inte ens 1/3 av lovat betalning. Så dessa svarta aktörer, som inte ingår i de auktoriserade bilskrotarna, kan inte spendera bilskrot Göteborg den summan för ett fordon, som måste demonteras med legitim bokföring. Det kommer försäljaren snart inse. Ett råd är att köra på på ett enat pris då och hör med en seriös spekulant, som företräder en auktoriserad skrot.

Uttjänta fordon från Hovsta lagas istället för att skrotas

Att söndriga personbilar i Hovsta saluförs till folk, som har för avsikt att återföra dessa i trafik, är ett växande besvär. De flesta fall sker det utan fordonsägarens insikt. Tragiskt nog är det allför sent, att juridiskt rätta till en dylik oegentlighet i efterhand.

Endast ett undertecknat mottagningsbevis med bilskrotsintyg, av en certifierad skrot eller av likvärdig avtalad firma, kan motverka blivande underligheter. Detta intyget är även till grund för Trafikstyrelsens bortplockning i fordonsregistret. När defekta bilar krängs har bilinnehavarna en del att beakta. Intentionen, att få sin bil skrotad med återanvändning, i ett evigt och naturvänligt kretsbana, är otryggt före den hamnat hos en legitimerad skrot. Kan ägaren personligen lämna in sitt uttjänta fordon är problemet löst, man kan då också förvänta sig den bästa betalningen. Måste hämtning engageras finns likväl potential att få betalning och befästa det uttjänta fordonets slutpunkt. För bärgning av en uttjänt bil, som rangordnas klimatfarligt restprodukt, behövs licens från Länsstyrelsen. Det här kan kontrolleras på företagets sajt innan beställningen. Igenom uppbärande av ett signerat mottagningskvittens med bilskrotningsintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan fordonsägaren räkna med sig, att den åldriga ”pärlan” behandlas seriöst och på ett miljöförståndigt förfarande.