Gamla Chrysler i Uddevalla har varit utan betydelse tills nya förordningar lämnades av Naturvårdsverket år 2007. Om man bortser från de första årtiondena efter lanseringen av de exceptionella modellerna, har dumpade fordon associerats till naturbekymmer och offentlig nedsmutsning i skog och mark. Upphovet till irritationen var utgifterna för att skrota bilen i Uddevalla och få den avregistrerad. Fram till slutet av 60-talet, då flottan av fördärvade personbilar i allmänhet var muskelpaket som Mercedes och Chevrolet, kunde osannolika verk iakttas på vägarna. Hemmabyggda transportbilar utan registreringsbevis konkurrerade under lång tid med de fabrikstillverkade.
En motorkamp med Fiat-Fiorino i Dalaberg ledde till ett oerhört drag efter ihop snickrade skrotbilar. Stock-car blev seklets främsta fordonstävlingar. De kunde anordnas i allt från fotbollsplaner till bandyplaner. Eftersom tävlingarnas förmån betalades till de bilar som klarat livhanken var omsättningen enorm. Rally-Cross och Nascar härstammar från dessa katastrofala fordonsrejsen, som i många år ledde besökslistorna. Men uppståndelsen svalnade både för ombyggnad och tävlingar, så ägarna förlorade möjligheten att skrota bilen ersättning. Därför sparades bilarna i lador och skjul utan förberedelse för framtida hantering eller nyttjande.
De som inte hade skyddade områden lät bilen stå ute. Av något skäl gömdes de gärna i något skogsparti. Få människor kände till de naturåkommor dessa dolda skrotbilar skulle tillföra miljön. Så nu skapades eran med övergivna fordon i terräng och miljö för att spara in skrotningsavgiften på miljöns bekostnad.
Upprinnelsen till dagens angenäma ersättning på bilskrot i Uddevalla för en skrotbil. Att nå slutmålet har ändå varit lång och besvärlig. Att behöva överlämna en Lotus för bilskrotning utan kostnad, som fordonstillverkarna krävde de auktoriserade skrotarna, orsakade massor av gnäll från de berörda. De fråntogs optionen att framtvinga betalning. Men utan auktorisation och möjlighet att förorda en avregistrering fanns ingen chans till överlevnad.
Skrotpremie i Uddevalla för att skrota bilar som Chrysler förekommer inte
Chryslers miljöproblematiken i Uddevalla växte snabbt under 1900-talet varför en statlig skrotpremie lanserades på 70-talet. Upp till 1500 kr betalades ut till fordonsägare som skrota bilen gratis på en bilskrot. Vissa tilldragande modeller som Volvo, Citroën och Opel-Vivaro kunde därmed lämnas in utan anspråk på ersättning. Flertalet fordon, som borde ha skrotats, hade modifierats om till moppebilar och föranledde stor dragningskraft på användbara begagnade bilkomponenter.
Även fordonsverkstäder sökte sådana till dagliga reparationer av de ofta förekommande fordonsmärkena. En vidsträckt distans till närliggande skrotfirma kunde med fullmakt från Länsstyrelsen avgöra de skrotade bilarnas kommande tid. En oskattad bil kunde bogseras på den tiden, men att överge var ändå det slutgiltiga beslutet för flertalet fordonsägare. Så Bilskrotningsfonden kom till uppenbarelse, att den utbetalda premien bara haft obetydlig effekt på Hyundai-Elantra och därmed även naturen. En fullkomlig genomgripande vändpunkt infördes år 2007 igenom ett par författningar. Dessa omkullkastade föregående villkor. De pressade ett fåtal bilskrotar till avveckling. fordonstillverkarna fick lära sig vad ansvar innebär. Samtidigt drogs den statliga skrotningspremien in.
Bilåtervinning av Chrysler gör allmän bilskrotspremie överflödig i Uddevalla
Bilproducenterna kommenderades effektuera gratis skrotning för kompletta Chrysler i Uddevalla. De skulle dessutom upprätta mottagningsbevis till certifierade skrotfirmor, som fick mandat att tillstyrka skrotning och avregistrering med skrotintyg hos Trafikstyrelsen. Huvudsakligen fordrades en återvinning till minst 95 %. Länsstyrelsens tuffa krav för tillståndsbevis till bilskrotning av Ford-Mondeo medförde att en del skrotar fasades ut. Det var ändå upprinnelsen till nuvarande angenäma betalning för en uttjänad personbil. Att nå slutmålet har dock varit lång och ansträngande. Att tvingas överlämna personbilen för bildemontering kostnadsfritt, som fordonstillverkarna krävde de auktoriserade skrotarna, orsakade massor av gnäll från de berörda. De fråntogs optionen att framtvinga betalning. Men utan behörighetsbevis och möjlighet att förorda en avregistrering fanns ingen chans till överlevnad.
Den påtvingade läget av bilskrot i Göteborg påbörjades med en utdragen process med Göteborgs-bolaget Stena Metall. Dåtidens manuella strategi att skilja de diverse stoffen var kanske inte alltid vinstgivande, så en självverkande förlopp fordrades. För detta designades fragmentering med sinnrika sorteringsinrättning. Nuförtiden närmar sig metoden absolut recycling. Detta är först och främst järn, koppar och andra metaller som medför stora återbäringar. Nya bilkomponenter från bilproducenterna har tillfört värdet. Katalysatorn med funktionella ädellegering mer kostsam än guld är ett exempel. Det kompletta värdet från recyclingen gör att certifierade skrotar fightas om skrotbilar med höjda betalningar som vapen. Kriser har effekt på marknadsvärdet på återvunna ädelmetaller. Men skrotbilens betydenhet från tusen till de tre tusen som ersättningen är numera är anmärkningsvärt och kommer att förbättra miljön utan allmänna subvention.
Relaterade artiklar
- Bilskrotning och fragmentering av skrotade Scirocco i Göteborg
- En miljösäker lösning för farliga substanser: Skrota bilen Orust
- Miljön i Göteborg kräver skrotningspremie för Volvo-262C på bilskrot
- Ekonomiska och miljömässiga fördelar av att skrota bilen
- Vad är skrotvärdet på en bil?
- Vad händer när man skrotar en bil?
- Okomplicerad guide för att skrota en bil
- Processen med hantering av skrotbilar
- Hur fragmenteras en bil?
- Kan man få pengar för att skrota bilen?