Förutom den skadliga miljöpåverkan bilar i Uddevalla har på väderleken förefaller trasiga Hyundai-Elantra som jättelika naturskurkar. Det komma an på bilinnehavarens motstånd att låta en bilskrot i Göteborg få fordonet när det tjänat färdigt. Det är några som inte förlitar sig med tanken, att den ålderstigna fordonet är utan värde. För inte så länge sedan måste bilägaren även bekosta för skrota bilen i Uddevalla med avregistrering. Bara att veta om en sån avgift fick ett fåtal att dumpa vraket i närmaste skogsdunge. Korroderade chassin påminner om ögonblick med besvikna bilinnehavare, som nuförtiden har fog att se väldigt positivt kommande tid. Men i över hundra år har frestelsen att dumpa sitt fordon omsorg varit mer intressant än att lyda klimatbalkens lagrum. En fordonsinnehavare står till svars för sitt fordon fram till bilskrotning med mottagningsbevis har hänt. Regelförbrytelse med övergivna vrak eller illegal utskeppning har inte gått Polisen förbi. Snarare har bilskrotspremie varit aktuell under en viss tid. Den har lytts av riksdagens två yrkanden i uppdraget att återuppta en subvention vid bilskrotning. Båda tycks ha förvisats till skräpkorgen, så en statlig lösning med pengar för skrotbilar verkar vara fjärran borta.
En politisk skrotpremie introducerades 1975. Upp till 1700 kronor i betalning till fordonsinnehavare som skrotade bilen ersättning på en auktoriserad skrot. En del attraktiva modeller som Volvo, Kia och Fiat-Marengo lyckades därav lämnas in utan anspråk på ersättning.
Bra premie skrota bilen och för Hyundai-Elantra i Uddevalla
Hyundai-Elantras klimatproblematik i Uddevalla steg snabbt under förra seklet varför en politisk skrotpeng med skrotintyg introducerades 1975. Upp till 1700 kronor i ersättning till fordonsinnehavare som skrotade sitt fordon på en auktoriserad skrot. En del attraktiva modeller som Fiat-Fiorino, Ferrari och Porsche där man hade registreringsbevis lyckades därav lämnas in utan anspråk på ersättning. Ett fåtal bilar, som skulle ha skrotats, hade snickrats om till EPA-traktorer och framkallade rejäl lockelse på användbara beg. bilkomponenter. Även små verkstäder letade sådana till vanliga lagningar av de ofta förekommande bilmärkena. Ett långt distans till närliggande bilskrot kunde fastslå avregistrering och de defekta fordonens framtid. En oförsäkrad personbil kunde bogseras vid den tidpunkten, men att överge var ändå det slutgiltiga alternativet för ett antal bilinnehavare. Så Länsstyrelsen kom till förståelse, att den utbetalda skrotningspremien när skrotbilar hämtas gratis i Uddevalla bara haft liten effekt på ett mindre antal personbilar och följaktligen också klimatet. En fullständig ingående vändpunkt infördes år 2007 genom dubbla regler. Dessa omintetgjorde tidigare villkor. De betvingade en del skrothandlare till avveckling. Och bilproducenterna och bilskrot i Uddevalla fick lära sig vad förpliktelse innebär. Samtidigt drogs den almänna bilskrotningspremien in.
Återvinning av Hyundai-Elantra och skrota bilen i Uddevalla
Fordonstillverkarna ålades att skrota bilen gratis för kompletta Hyundai-Elantra i Uddevalla. De skulle även upprätta en riksomfattande kedja av legitimerade skrotfirmor, som fick behörighet att fastställa bildemontering och avregistrering med bilskrotningsintyg hos Transportstyrelsen. Och framför allt erfordrades en återvinning till minst nittio procent Myndigheternas hårda krav för tillstånd till skrotning orsakade att några enstaka skrotfirmor fasades ut. Det var ändå inledningen till nuvarande angenäma betalning för ett komplett fordon. Vägen dit har dock varit lång och ansträngande. Att tvingas skrota bilen för dödsbo med fullmakt som fordonstillverkarna krävde de auktoriserade bildemonteringarna, medförde massor av missnöje från de drabbade. De konfiskerades optionen att kräva betalning. Men utan behörighetsbevis och chans att förorda en avregistrering fanns ingen chans till överlevnad. Den reglerade graden av bilskrotning påbörjades med en lång varaktig arbetsgång med bilproducenterna. Dåtidens enkla tillvägagångssätt att sära de skilda substanserna var långt ifrån lönande, så en självverkande förfaringssätt krävdes. För det här skapades fragmentering med sinnrika sorteringsinrättning. Nuförtiden närmar sig förloppet fullkomlig återvinning. Och det är först och främst järn, koppar och övriga plåt som ger stora inkomster. Nya bilkomponenter i bilstrukturen har tillfört värdet. katalysatorrenaren från Saab-93 med användbara ädelmetaller mer kostsam än guld är ett exempel. Det kompletta värdet från skrotningen gör att godkända bilskrotar strider om uttjänta bilar med ökande ersättningar som vapen. Depression inverkar på marknadsvärdet på återvunna ädelmetaller. Men uttjänta bilars betydenhet från tusen till de 3 000 som betalas numera är anmärkningsvärt och kommer att förbättra klimatet utan offentliga medel.