Enligt politiska bedömningar är elbilen bäst för miljön. Under körning är den ren från utsläpp, så under denna period är påståendet korrekt. Men då struntar bilproducenterna i att redovisa för koldioxidutsläppet vid tillverkning av batterier, vilket är häpnadsväckande stort. Likaså förutsätts att elproduktionen är fri från dylik förorening. Så är det långt ifrån idag. Om en kalkyl utföres med de faktiska faktorerna är det inte alls säkert att den här bil-varianten toppar listan för den miljövänligaste bilen. Att flytta CO2-utsläppet från ena källan till den andra för samma produkt tjänar inte det försämrade klimatet på. Tvärtom. För att överhuvudtaget nå nollresultat gäller det att lägga korten på bordet.
Under en lång tid har endast CO2-föroreningar ingått i bedömning av bilismens skadliga inverkan på miljön och klimatet. Ett dieseldrivet fordon klassades som bonus-objekt, för inte så länge sedan, just för det låga utsläppet. Men det tog stopp genom bil-historiens största skandal. Tyska biltillverkare manipulerade med certifierings-resultat, som efter granskning visades vara helt felaktiga.
Stora mängder sot-partiklar och kväveoxider avslöjades i avgaserna. Partiklarna är cancerframkallande och är den farligaste varianten på kort sikt. Så över en natt störtdök dieseln från övre plats till absoluta bottenläget. Snabbt infördes Bonus-Malus med chockhöjning av bilskatten. Många förväntade en statlig skrotningspremie. Att skrota bilen i Göteborg hos en auktoriserad bilskrot med mottagningsbevis till ägaren och skrotningsintyg för avregistrering borde kvickt förpassa gamla dieslar till sista vilan. Men så blev inte fallet. Enligt bilproducenterna utvecklar sydkoreanska biltillverkare dieselmotorer med sikte att toppa listan för bilar som är bäst för miljön.
Hur skrotar man en bil miljöriktigt i sverige?
Lyckas reningsprocessen att begränsa utsläppen till CO2 lär dagens elbilar, med nuvarande framtagning av batterier och el-kraft, få en uppväckt konkurrent till tronen. Förhoppningsvis kommer CO2-utsläppen vid batteritillverkning och elproduktion att avsevärt förbättras, så att el-bilen når den renhet, som många tror finns idag.
Lyckas reningsprocessen att begränsa utsläppen till CO2 lär dagens elbilar, med nuvarande framtagning av batterier och el-kraft, få en uppväckt konkurrent till tronen. Förhoppningsvis kommer CO2-utsläppen vid batteritillverkning och elproduktion att avsevärt förbättras, så att el-bilen når den renhet, som många tror finns idag. Då kan den klassas som bäst för miljön. Men många bilar kommer att förbrukas till dess. Eftersom renheten till stor del är beroende på bensinförbrukningen är det måttet lika bra som något annat vid bedömning av miljöpåverkan. Vilket gör att den går hand i hand med bilekonomin. Utvecklingen inom bilindustrin forceras inom detta område. Därför rekommenderar vissa bilorganisationer, att fordonet bör lämnas in till bilskrot i Göteborg för återanvändning av begagnade bildelar efter 10 års användning. Många har mer eller mindre underbyggda uppfattningar inom området, så det är kanske bäst att lita på sitt egna omdöme.
Relaterade artiklar
- Vem ansvarar för övergiven bil?
- Är skrotbilar farligt avfall?
- Ekonomiska och miljömässiga fördelar av att skrota bilen
- Vad är skrotvärdet på en bil?
- Vad händer när man skrotar en bil?
- Okomplicerad guide för att skrota en bil
- Processen med hantering av skrotbilar
- Hur fragmenteras en bil?
- Kan man få pengar för att skrota bilen?