Söndriga Volvo-262C har i framemot 100 år vållat naturbekymmer som varit problematiska att lösa i Göteborg. Allaredan förra århundradet bildades bolag som förvandlade ålderstigna söndriga lastbilar till bärgare. Det existerade även enorm lockelse att konstruera om Corvette till stock-car varianter. Den första tävlingen anordnades i Angered under mitten av 50-talet. Och det blev början till landets största fordonstävlingar med cirka 800 registrerade förare. Tävlingarna gästades av ungefär 30000 i publik, och i varje deltävling eftersträvade tjugofem motorstarka skrotbilar att paja för varandra. För att förstärka åverkan monterades slagtåliga kofångare på fronten.
Den bilen som lyckades forcera en rival av vägen inkasserade en extra tilldelning, som dubblerades vid vältning. Denna framgång förmedlades sig kvickt i Världen med många medverkande från Skandinavien. Under 70-talet försvann emellertid aptiten av skrotfordon till ombyggnad. Bilfabrikanter hade lanserat speciella bilar för skilda transporter och motsvarande fordonstävlingar hade övertagits av Motorförbundet i norden och Stock Car Auto Racing, vilket är samma som det folkkära NASCAR i USA. Så bilskrot i Göteborg var beordrade att endast engagera sig åt bilskrotning av begagnade bildelar för avyttring. Sålunda försvann en stor del av vinsterna vilket behövde ersättas med skrotpremie för skrotning. Men bilinnehavarna var inte villiga att betala för nån bildemontering över huvud taget. Sönderkorroderade chassin i miljön bevisar det här.
Avregistrering av bil
Bilen avregistreras vilket innebär att det tas bort från bilregistret permanent. När du överlämnar din bil till en auktoriserad bilskrot utfärdar de ett skrotintyg. Detta intyg innebär att skroten tar över äganderätten och ansvarar för att skrotningen av Scirocco utförs på ett korrekt sätt. Det skickas aldrig ut något brev om avregistrering till dig från Transportstyrelsen, men du kan enkelt undersöka statusen för ditt fordon via Transportsyrelsens app*. Kom ihåg att avställning och avregistrering är två skilda saker.
Pengar på bilskrot för Volvo-262C existerar fortfarande i Göteborg
Volvo-262C naturproblemen i Göteborg steg hastigt under 1900-talet varför en politisk skrotningspremie infördes på 70-talet. Upp till 1700 kronor betalades ut till fordonsägare som överlämnade sin bil på en bilskrot. Vissa efterfrågade märken som Audi, BMW och Mercedes kunde därmed skrota bilen gratis utan att betala något. Många personbilar, som skulle ha skrotats, hade snickrats om till A-traktorer och framkallade stor lockelse på brukbara begagnade bildelar.
Likaså fordonsverkstäder letade hos bilproducenterna till förekommande reparationer av de frekventa bilmodellerna. En längre distans för att skrota bilen ersättning till närmaste bildemontering kunde fastslå de defekta fordonens kommande tid. En oförsäkrad personbil kunde dras på släp vid den tidpunkten, men att överge var ändå det slutgiltiga valet för ett antal bilinnehavare. Så Bilskrotningsfonden kom till förståelse, att den utbetalda skrotningspremien bara haft ringa effekt på ett smärre antal personbilar och följaktligen även miljön. En totalt radikal transformation infördes år 2007 via dubbla bestämmelser. Dessa vände upp och ned på föregående sakläge. De betvingade en del bilskrotar med fullmakt till avveckling. Bilfabrikanterna av Volvo-242 fick lära sig vad ansvar innebär. Parallellt drogs den allmänna skrotningspremien in.
Recycling av Volvo-262C på bilskrot i Göteborg med skrotningspremie är onödig
Bilproducenterna ålades att skrota bilen Göteborg för kompletta Volvo-262C i . De skulle även forma en stor allians av godkända bildemonteringar, som fick mandat att fastställa bilskrotning och avregistrering med skrotbevis hos bilregistret. Huvudsakligen erfordrades en recycling till minst nittio procent Länsstyrelsens tuffa föreskrifter för tillståndsbevis till skrotning föranledde att ett fåtal skrotar gick överstyr. Det var dock begynnelsen till nutida goda betalning för en komplett Volvo-S40s. Vägen dit har dock varit lång och påfrestande. Att tvingas lämna fordonet för bilskrot kostnadsfritt, som fordonstillverkarna krävde de certifierade skrotföretagen, förde med sig massor av klagan från de drabbade. De fråntogs alternativet att framtvinga ersättning.
LÄS MER: Statistik nyregistrering & skrotning av Volvo bilar
Men utan licens och möjlighet att förorda en avregistrering fanns ingen möjlighet till överlevnad. Den föreskrivna läget av återvinning påbörjades med en lång varaktig arbetsgång med Göteborgs-firman Stena Metall. Dåtidens manuella förfaringssätt med mottagningsbevis att sära de varierande materialen var långt ifrån lönsamma, så en självverkande process fordrades. För detta uppfanns fragmentering med sinnrika sorteringsanordningar. Nuförtiden närmar sig förloppet absolut återvinning. Detta är först och främst stål, koppar och övriga metaller som medför stora återbäringar. Nya komponenter till en SAAB-Sonett i fordonsformen har tillfört betydelse. Katalysatorn med användbara ädellegering mer kostsam än guld är ett exempel. Det fullständiga betydelsen från skrotningen gör att legitimerade skrotar fightas om skrotbilar med registreringsbevis ökande ersättningar som vapen. Kriser påverkar marknadsvärdet med recycling av ädelmetaller. Men uttjänta bilars värde från 1 000 till de 3 000 som utbetalas numera är anmärkningsvärt och kommer att bättra klimatet utan statliga medel.