Ford-Mondeo är skrotbil efter 11 år enligt Göteborgs Universitet

Oavsett den kända stora naturförstörelsen slår äldre Pandemin ändrar förutsättningar för Ford-Mondeo försäljningsrekord på löpande band. Men det är sorgligt nog inte de godkända bildemonteringarna som köper upp fordonen till skrotning. Under ett antal år har naturvetare fastslagit att de fossila bränsledrivna bilarna spyr ut koldioxid, kväveoxider och sjukdomsframkallande partiklar. Koldioxid lägger sig som ett isolerande hinna och bidrar till den ökade temperaturen.

Det i sin tur ligger till grund klimatrubbningen med besvärliga förödelse som följd Och det är gamla Pandemin ändrar förutsättningar för Ford-Mondeo som är de främsta syndarna. Blekinge Läns Tidning återger till Göteborgs Universitet forskningsresultat beträffande bilismens CO2-föroreningar. Det indikerar, att bilen har en idealisk ålder av 11 år och borde, både ur miljö- och kostnadssynpunkt, skrotas efter den tidsperioden. Höjda bränslepriser och fordonsskatter bör öka intresset för elektrifierade bilar. Men i nuvarande covid-19situation är efterfrågan på nytillverkade fordon lika skrota bilen med inget. Med förtvivlan ser alla klimativrare hur deras ambitioner grusas igenom återinförandet av uttjänta Ford-Mondeo, som beordras fram av fasan för det allvarliga covid-19viruset.

Ford-Mondeo konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala inrådan från Regeringen, som 2 m distans samt munskyddens lägre innebörd, har höjt människors motsträvighet att åka kollektivt. Att regeringens därtill tipsar privatpersoner att köra bil förändrar inte misstroendet.

Men hälften av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja någon bil. Därför är det mer centralt än allt annat att införskaffa ytterligare en gammal Ford-Mondeo, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett obekymrat vis. För rekommendationerna i all ära, klaffar nog 2 m-principen för sittande människor. Men för folk i omlopp på trånga områden gestaltas det mer som en illusion. Därför skall förvärvande av en andrabil prioriteras som nummer ett.

Uttjänta Ford-Mondeo rullar vidare

Bättre kördugliga Ford-Mondeo med stora CO2utsläpp och undermålig trafiksäkerhet kan i många fall ses som uttjänta bilar. Förutom att skrota personbilen har de blivit attraktiva för den organiserade brottsligheten för laglös utlandsförsäljning framför allt till Mellanöstern. Där är priset ca tio gånger mer än liknande svenska priser. Och det har öppnats många små verkstäder, som med lätta renoveringar kan få rostiga trafikfarliga Ford-Mondeo godkända igenom en bilprovningen. Så kampen förekommer redan för familjefadern, som är på jakt efter en billig äldre andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Ford-Mondeo

Certifierad bilskrot i Göteborg, som generellt skrotar personbilen för miljön, attraherar fordonsinnehavare med höga ersättningar. Några miljövänner har föredragit att överlämna bilarna här med gott samvete, genom att upphöra med ytterligare farande av naturförsämring och lägre trafiksäkra personbilar. Men via farhågan att använda tåg suget efter den gamla bilen ökat priserna. De utslitna fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och trygghetsförfrågan är sekundärt av hushållets säkerhet under tvungna turer. Så de här prisvärda begagnade Ford-Mondeo är i trafik över 20 år trots de stora miljöproblemen. Ur klimatsynpunkt är det ett steg tillbaka otalig årtionden. Och frågan är oundgänglig. Kommer det förbli så här för jämnan?