BMW7-E67 är skrotbil efter 11 år

Oavsett den välkända stora ödeläggelsen slår äldre BMW7-E67 försäljningsrekord på löpande band. Men det är sorgligt nog inte de certifierade bildemonteringarna som köper upp bilarna till skrotning. Under många år har vetenskapsman konstaterat att de fossila bensindrivna bilarna vräker ut koldioxid, kväveoxider och cancerframkallande molekyler. Koldioxid bildar ett isolerande lager och medverkar till den höjda uppvärmningen. Det var och en ligger till grund klimatomvandlingen med besvärliga katastrofer som resultat Det är äldre BMW7-E67 som är de största syndarna. Tidningen Värmlands Affärer refererar till Göteborgs Universitet forskningsresultat beträffande fordons växthusavgaser.

Det antyder, att fordon har en maximal livslängd av 11 år och rekommenderas, såväl ur miljö- och kostnadssynvinkel, skrotas vid den åldern. Ökade bränsleutgifter och bilskatter borde öka intresset för elektrifierade bilar. Men i nuvarande pandemihändelse är suget på nya fordon praktiskt taget noll. Med bedrövelse ser alla naturivrare hur deras ansträngningar förstörs via återinförandet av skrotbilen BMW7-E67, som beordras fram av rädslan för det allvarliga covid-19viruset.

BMW7-E67 konkurrerar med kollektivtrafiken

Generella inrådan från Regeringen, som två meters avstånd också munskyddens lägre betydenhet, har höjt människors motsträvighet att använda spårvagn. Att myndigheterna därtill rekommenderar privatpersoner att köra bil ändrar inte misstänksamheten. Men alla av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. Av den orsaken är det viktigare än allt annat att skaffa ännu en äldre BMW7-E67, så att alla familjemedlemmar kan köra på ett betryggande vis. För referenserna i all aktning, klaffar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande människor. Men för folk i omlopp på svårframkomliga utrymmen framställs det mer som en ouppnåeligt ideal. Av den orsaken bör införskaffade av en andrabil prioriteras som nummer ett.

Uttjänta BMW7-E67 rullar vidare

Bra begagnade BMW7-E67 med stora CO2föroreningar och dålig trafiksäkerhet kan i många fall ses som skrot. Med undantag av att skrota bilen har de blivit tilltalande för den organiserade brottsligheten för illegal export särskilt till Afrika. Där är utdelningen i det närmaste elva gånger större än liknande svenska priser.

Och det har startats många små bilverkstäder, som med ringa upprustningar kan få de uttjänta BMW7-E67 godkända igenom en bilprovningen. Så tävlingen existerar allaredan för familjefadern och skrota bilen Göteborg, som är på jakt efter en prisvärd körduglig andra-bil.

Alla fordon når inte bilskrotning i Bengtsfors

Auktoriserade bildemonteringar, som som oftast kasserar personbilen för återvinning, lockar bilägare med stora betalningar. Några miljövänner har föredragit att lämna personbilarna här med gott samvete, genom att upphöra med mer farande av försvagning och mindre trafiksäkra fordon. Men via farhågan att åka kollektivt suget efter den gamla bilen höjt priserna. De utslitna bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och ärenden kommer i andra hand av hushållets säkerhet under beordrade resor. Så de här bättre begagnade BMW7-E67 går åt ,och ingen tycks bry sig om det stora CO2-utsläppet. Ur naturaspekt är det ett steg tillbaka otal decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för alltid?