Det är inte länge sedan, som skrotbilar i Tranås endast kunde säljas för rekonstruktion av en PV 544 till A-traktor. Och det var färre än en % av antalet. De flesta av de defekta vraken hamnade som miljöodjur i skog och mark, som ett utfall av gratis bilskrotning. En indragen obligatorisk skrotpremie förbättrade inte läget. Då tog någon tuff person inom Trafikverket i med hårdhandskarna.
Tuffa regler till landets bilfabrikanter och certifierade företag avfattades. Avgiftsfri återvinning av bilar för bilägarna med bilfabrikanterna som ersättningsansvariga, var det första dekretet. Ihopsamling och skrotning av skrotbilarna till minst 95 % av vikten var efterträdande krav. Och genom den aktuella skrotningsförordningen vände samma myndighet upp och ned på Sveriges bilskrotar.
De hårda klimatkraven var grunden för en av Sveriges största bolagsnedläggelser. Men bestämmelserna innebar fundamentet till fordonsvrakens förändring. Oanvändbara och penningslukande fordonsvrak kan ge bilägaren en trevlig lönsam överraskning.
En uttjänt bil i Tranås kan säljas med gynnsam ersättning
Den företagsamma fordonsinnehavaren avyttrar nu för tiden sin defekta personbil i Tranås med en ersättning, som tydligt överstiger den nedlagda statliga skrotbilspremien. Det finns många köpare. Bilskrot med självplock av begagnade reservdelar betalar ofta mer ersättning för en ålderstigen Opel. Men behöver vara uppmärksam på en del oegentligheter och tricks i branschen. Under ”trasiga fordon förvärvas” radas olika aktörerna upp i Dala-Demokratens säljbudskap. Lockar med ersättning med tiotusen-tals kronor, efterträds varandra.
Priset av en skrotad uttjänt bil överskrider inte ens tredjedel av lovat betalning. Så dessa skumma företag, som inte är en del av de godkända skrotföretagen, kan inte spendera det beloppet för en bil, som skall skrotas med legal redogörelse. Det kommer säljaren snabbt upptäcka. Ett råd är att köra på på ett enigt pris då och ring en ärlig köpare, som företräder en behörig bilåtervinnare.
Uttjänta fordon i Tranås kommer ofta ut i trafik igen
Att söndriga personbilar i Tranås säljes till personer, och deras syfte är att åter föra in dessa i trafik, är ett stigande besvär. Och många gånger händer det utan bilägarens kännedom. Sorgligt nog är det försent, att rättsgiltigt avhjälpa en sådan bedrägeri framöver. Uteslutande ett undertecknat mottagningskvittens med skrotningsintyg, av en auktoriserad bilskrot eller av liktydig avtalad företag, kan förhindra framtida konstigheter. Det här skrotningsintyget är dessutom till grund för Transportstyrelsens bortplockning i bilregistret. När söndriga personbilar säljes har ägarna mycket att uppmärksamma. Intentionen, att skrota sitt fordon med bilåtervinning, i ett ändlöst och miljöklokt kretslopp, är otryggt före den hamnat hos en behörig skrot.
Kan ägaren själv överlämna in bilen är det inga bekymmer, man kan då också förvänta sig den bästa betalningen. Ska bärgare anlitas finns likväl möjligheter att få ersättning och befästa bilens destination. För bärgning av en skrotbil, som kategoriseras klimatohälsosamt avfall, behövs medgivande från Transportstyrelsen. Det här kan inspekteras på företagets nätsida innan beställningen. Och genom erhållande av ett signerat mottagningsbekräftelse med bilskrotsintyg, i växling av reg. bevis del 2, kan säljaren förvänta sig sig, att den åldriga ”klenoden” avregistreras riktigt och på ett miljöklokt sätt.
Fler artiklar
- Alla fordon når inte bilskrotning i Degerfors
- Skrota bilen i Stenungsund: Bilproducenternas roll och utmaningar
- En skrotbil från Mariestad är värd pengar hos bilskrot
- Hur säljer man bil till skroten?
- Vem betalar mest för min skrotbil?
- Förordningen om uttjänta fordon
- Är skrotbilar farligt avfall?
- Vad är en rimlig ersättning för en skrotbil?
- Vilken är miljöpåverkan av att inte skrota bilen i tid?
- Farligt avfall i form av skrotbilar från Sverige exporteras olagligt till Afrika