Defekta bilar i Järfälla körs först och främst till certifierade skrotfirmor för återanvändning. För några år sedan betalade man pengar för att skrota sin bil och få den avregistrerad hos Trafikverket. Förut var det en ren besparing för fordonsägaren att överge bilen i det gröna med jättelika miljöbesvär som konsekvens. Men företagen har förändrats. Numera finns skrotfirmor som betalar för ett föråldrat vrak.
Det är effekten av Naturvårdsverkets tuffa krav till biltillverkarna år tjugohundrasju. De beordrades mottaga Söndriga personbilar avgiftsfritt, därtill tvingades att organisera återvinning upptill 97 procent av personbilens tyngd . Ändamålet har nåtts med god marginal. Bland annat via den strama ”Skrotningslagen”, som infördes parallellt.
En uttjänt bil från Järfälla kan avyttras med gynnsam ersättning
Den smarte bilägaren saluför i dag sin defekta personbil i Järfälla med en skrotpeng som kompensation, som klart överträffar den avslutade statliga skrotningspremien. Det föreligger flera intressenter. Företag med självbetjäning av begagnade delar betalar vanligtvis bättre betalt för en ålderstigen Bentley.
Men skall vara observant på vissa fuffens och tricks i affärsgrenen. Under ”söndriga personbilar köpes” spaltas skilda skrotnissar upp i Barometerns säljbudskap. Lockbeten, som betalning med 10 000-tals kronor, efterträds varandra. Värdet av ett fragmenterat fordon överkommer inte ens 1/3 av utlovat ersättning.
Så dessa skumma bolag, som inte är en del av de legitimerade skrotarna, kan inte spendera den summan för en uttjänt bil, som måste skrotas med legitim bokföring. Det kommer säljaren så småningom förstå. Ett råd är att hålla fast på ett enigt summa då och kontakta en uppriktig köpare, som representerar en ackrediterad bildemontering.
Uttjänta fordon i Järfälla lagas istället för att skrotas
Att defekta bilar i Järfälla avyttras till personer, och deras syfte är att åter föra in bilarna i trafik, är ett tilltagande besvär. Flera gånger händer det utan bilinnehavarens insikt. Beklagligtvis är det för sent, att rättsligt avhjälpa en dylik bedrägeri senare. Enbart ett undertecknat mottagningskvittens med skrotningsintyg, av en auktoriserad skrot eller av sådan avtalad firma, kan motverka framtida konstigheter. Det här skrotningsintyget ligger även till grund för Trafikstyrelsens borttagning i vägregistret. När defekta bilar säljes har bilinnehavarna en del att ha i åtanke.
Ändamålet, att skrota sitt fordon hos bilskrot med återanvändning, i ett oändligt och klimatvänligt kretsbana, är hotat före den hamnat hos en certifierad bildemontering. Kan ägaren själv ta in sin skrotbil är det inga bekymmer, man kan då dessutom förvänta sig den högsta ersättningen. Måste hämtning anlitas finns dock potential att få betalning samt befästa bilens mål.
För hämtning av en skrotbil, som kategoriseras klimatskadligt avfall, behövs behörighet från Trafikverket. Detta kan inspekteras på bolagets webbsida före beställningen. Igenom erhållande av ett utskrivet mottagningsbevis med bilskrotningsintyg, i växling av reg. bevis del 2, kan bilinnehavaren räkna med sig, att den ålderstigna ”rariteten” handskas adekvat och på ett miljövänligt förfaringssätt.