Trasiga fordon i Glumslöv säljes i första hand till ackrediterade bildemonteringar för demontering. För några år sedan kostade pengar för att lämna fordonet till en bilskrot och få den avregistrerad hos Vägverket. Tidigare var det en förtjänst för fordonsägaren att överge fordonsvraket i det gröna med jättelika klimatbesvär som följd.
Men lönsamheten har ändrats. Numera finns företag som ger pengar för ett gammalt bilvrak. Det är effekten av Miljövårdsverkets tuffa föreskrifter till bilproducenterna år tjugohundrasju. De beordrades mottaga Söndriga personbilar gratis, samt ålades att strukturera bilåtervinning upptill 95 % av bilens vikt . Ambitionen har nåtts till fullo. Till exempel genom den strama ”Bilskrotslagen”, som infördes parallellt.
En kasserad bil som är skrot från Glumslöv kan saluföras med bra betalning
Den skarptänkta bilägaren säljer i dag sin uttjänta bil i Glumslöv med en ersättning, som klart överskrider den nedlagda obligatoriska skrotbilspremien. Det finns flera kunder. Skrotfirmor med egenplock av beg. bildelar ger vanligtvis bättre betalt för en gammal Rolls-Royce. Men det gäller att vara vaksam på många fuffens och rävspel i branschen. Under ”söndriga personbilar köpes” stångas olika aktörerna upp i Dalslänningens reklam.
Lockar med ersättning med 10 000-tals kr, efterträds varandra. Vinsten av en bil som är tänkt att skrota överskrider inte ens tredjedel av lovat ersättning. Så dessa svarta bolag, som inte ingår i de godkända företag, kan inte betala de pengarna för en bil, som måste skrotas med laglig bokföring. Det kommer kunden så småningom upptäcka. Ett råd är att köra på på ett överenskommet pris då och hör med en ärlig kund, som företräder en ackrediterad bilåtervinnare.
Uttjänta fordon i Glumslöv lagas istället för att skrotas
Att söndriga personbilar i Glumslöv avyttras till människor, som har för avsikt att återföra bilarna i trafik, är ett stigande besvär. Många gånger sker det utan fordonsinnehavarens medvetande. Beklagligtvis är det för sent, att rättsgiltigt avhjälpa en dylik missförhållande längre fram. Uteslutande ett påskrivet registreringsbevis med mottagningsbevis, av en behörig bildemontering eller av likvärd avtalad rörelse, kan avstyra kommande problem. Detta intyget är dessutom till underlag för Transportstyrelsens avregistrering i vägregistret.
När söndriga personbilar saluförs har ägarna mycket att ha i åtanke. Ändamålet, att skrota bilen med fragmentering, i ett ständigt och miljövänligt kretslopp, är i fara innan den är lämnad på en auktoriserad skrot. Kan fordonsägaren själv köra in sin uttjänta bil är problemet löst, man kan då dessutom förvänta sig den bästa ersättningen. Måste bärgare lejas finns ändå chans att få ersättning samt säkra bilens destination. För hämtning av en skrotbil, som stämplas miljöohälsosamt restprodukt, krävs medgivande från Länsstyrelsen. Detta kan granskas på företagets sajt före bokning. Via uppbärande av ett påskrivet mottagningskvitto med bilskrotsintyg, i byte av registreringsbeviset, kan fordonsägaren räkna med sig, att den ålderstigna ”rariteten” behandlas seriöst och på ett klimatvänligt förfarande.
Fler artiklar
- Köp lägsta däckmönstret från bilskrot som avgör uppmätt kvalitet i Göteborg
- Välj rätt bilskrot i Uddevalla: En guide för ansvarsfull skrotning
- Bilskrot eller bilkyrkogård i Göteborg
- Hur blir man av med skrotbilar?
- Vad är skrotvärdet på en bil?
- Vem tar emot skrotbilar?
- Vem hämtar skrotbilar?
- Vad händer med bilen när den skrotas?
- Auktoriserad bilskrot och bildemontering
- Hur skrotar man en bil miljöriktigt i Sverige?