Det erfordrades, att Länsstyrelsen introducerade tuffa regler före en betalning inkasserades för defekta bilar i Smålandsstenar. När en bil, för några år sedan, inte kunde framföras längre blev det ett kostnadskrävande häftplåster utan chans till säljande. För att undfly skrotutgiften till en skrotfirma lämnades många fordonsvrak i skog och mark med kända klimatproblem. Läckage av bensin fördärvade skog och vattendrag på stora närmast liggande områden.
Första grundregeln var kostnadsfri återvinning för alla ägare, och utgiften lades på biltillverkarna. Sammanslutningen skulle därutöver samla in och skrota bilvraket till ett ständigt och åter till kretsgången i tillverkningslänken. Ord och inga visor, som efterlevdes på ett funktionellt förfaringssätt av Delplocken. Igenom bilskrots-lagens försorg effektiviserades och miljöjusterades bil demontering till botten. Detta plus förtjänsten från bilskrot av demonteringen kommer samtliga ägare till uttjänta fordon väl till pass. Ingen förnuftig individ slänger bort stålar genom dumpning i stället för att erhålla en god slant vid skrotning.
En uttjänt bil i Smålandsstenar kan säljas med gynnsam ersättning
Den kloke ägaren kränger i dag sin bil som skall skrotas i Smålandsstenar med en ersättning, som tydligt överstiger den upplösta obligatoriska skrotbilspremien.
Det finns flera spekulanter. Skrotfirmor med egenbetjäning av beg. reservdelar ger många gånger en extraslant för en äldre Jeep. Men skall vara vaksam på en del fuffens och tricks i branschen. Under ”trasiga fordon köpes” radas skilda aktörerna upp i Metros säljbudskap. Lockar med betalning med tiotusen-tals kronor, avlöser varandra. Vinsten av en bil som är tänkt att skrota överstiger inte ens tredjedel av lovat summa. Så dessa svarta företag, som inte ingår i de behöriga skrotföretagen, kan inte bekosta det beloppet för ett uttjänt fordon, som skall skrotas med laglig redovisning.
Det kommer försäljaren snart underfund med. Ett förslag är att hålla fast på ett enigt belopp då och ring en uppriktig köpare, som företräder en behörig skrotfirma.
Uttjänta fordon från Smålandsstenar kommer ofta ut i trafik igen
Att trasiga fordon i Smålandsstenar krängs till personer, deras intention är att åter föra in bilarna i trafik, är ett växande bekymmer. De flesta fall sker det utan bilinnehavarens medvetande. Tyvärr är det för sent, att rättsligt korrigera en dylik ohederligt förfarande i efterhand. Endast ett påskrivet mottagningsintyg med skrotintyg, av en auktoriserad bilåtervinnare eller av likvärdig avtalad företag, kan avvärja blivande konstigheter. Det här intyget ligger även till grund för Trafikstyrelsens avregistrering i bilregistret. När skrotbilar säljes har bilägarna en del att observera. Intentionen, att skrota bilen med återvinning, i ett oändligt och klimatklokt kretslopp, är hotat innan den är lämnad hos en legitimerad skrot. Kan bilinnehavaren personligen överlämna in sin skrotbil är det inga bekymmer, och han kan även räkna med den högsta betalningen. Skall transport användas finns dock chans att få betalning och garantera bilens slutpunkt. För bärgning av ett kasserat fordon, som stämplas klimatvådligt restprodukt, erfordras licens från Trafikverket. Detta kan granskas på bolagets sajt innan bokning. Genom erhållande av ett signerat mottagningsbekräftelse med skrotningsintyg, i utbyte av reg. bevis del 2, kan fordonsinnehavaren förvänta sig sig, att den åldriga ”pärlan” behandlas seriöst och på ett klimatklokt förfaringssätt.