Det förekommer fordonsinnehavare , som än idag inte förstår att söndriga personbilar i Fränsta avyttras med rejäl vinst. Det är antagligen skälet att skrotbilar kan upptäckas dumpade på otaliga avskärmade positioner. Att skrota bilen sker kanske en gång i en människas levnadsålder, så de okunniga ska inte tyngas med sin inbillning.
Plånboken har hela tiden varit grunden till de flesta valen, som inte hela tiden är miljösmarta. Men Transportstyrelsen har sett till att den anrika traditionen har brutits. Avgiften för bilåtervinningen, som var på bilinnehavaren, befalldes betalas av bilfabrikanterna. Så bildemontering och avfärdande från bilregistret blev kostnadsfri. BilSweden beordrades även planlägga för hämtning och bilskrot Göteborg av landets fordonsvrak. I samma ögonblick delgavs en ny återvinningsstadga, som bas för ett tufft klimatlämpat och granskat arbetsprogram till behöriga skrotar. Allt detta resulterade i ett positivt värde på den uttjänta bilen. Så betalning blev snarare ett välkommet bidrag på bilskroten.
En skrotbil i Fränsta kan krängas med gynnsam betalning
Den påhittiga fordonsinnehavaren saluför nuförtiden sin kasserade bil som är skrot i Fränsta med en betalning, som klart överstiger den avvecklade obligatoriska bilskrotningspremien. Det finns en del köpare. Bilskrotar med självbetjäning av beg. reservdelar ger för det mesta en extraslant för en gammal Cadillac. Men det gäller att vara observant på många bedrägerier och ojustheter i affärsgrenen. Under ”defekta bilar köpes” spaltas skilda aktörerna upp i Partillekurirens reklam. Lockar med ersättning med 10 000-tals kronor, avlöser varandra.
Ersättning för skrotad uttjänt bil överträffar inte ens tredjedel av utlovat summa. Så dessa svarta aktörer, som inte ingår i de certifierade skrotarna, kan inte bekosta det beloppet för en uttjänt bil, som ska skrotas med legal bokföring. Det kommer försäljaren så småningom fatta. Ett förslag är att hålla fast på ett överenskommet summa då och hör med en ärlig köpare, som företräder en auktoriserad skrot.
Söndriga personbilar från Fränsta saluförs istället för bilskrotning
Att defekta bilar i Fränsta avyttras till människor, deras intention är att åter föra in dessa i trafik, är ett ökande bekymmer. Många gånger händer det utan bilägarens medvetande. Sorgligt nog är det försent, att juridiskt korrigera en dylik oegentlighet senare.
Enbart ett underskrivet mottagningskvitto med bilskrotsintyg, av en ackrediterad skrotfirma eller av liktydig avtalad firma, kan avstyra framtida underligheter. Detta skrotningsintyget är även till grund för Transportstyrelsens borttagning i vägregistret. När söndriga personbilar säljes har fordonsinnehavarna en del att ha i åtanke. Ändamålet, att skrota bilen med fragmentering, i ett oändligt och naturförnuftigt kretslopp, är otryggt innan den är lämnad hos en behörig skrot. Kan bilägaren själv lämna in sin uttjänta bil är det inga bekymmer, och han kan också räkna med den bästa betalningen. Måste bärgningsbil anlitas finns dock möjligheter att få ersättning samt befästa bilens mål. För transport av en uttjänt bil, som kategoriseras miljöohälsosamt restprodukt, fordras tillstånd från Trafikverket. Det här kan kontrolleras på bolagets internetplats innan bokning. Igenom mottagande av ett utskrivet mottagningsbekräftelse med skrotintyg, i utbyte av reg. bevis del 2, kan bilägaren förvänta sig sig, att den ålderstigna ”rariteten” omhändertas riktigt och på ett miljövänligt sätt.