Defekta bilar i Filipstad säljes i första hand till behöriga skrotfirmor för fragmentering. För en tid sedan kostade en bra slant att lämna fordonet till en skrot och få bilen bortplockad hos Transportstyrelsen. Fordom var det en ren besparing för ägaren att dumpa bilvraket i det gröna med väldiga miljöbesvär som konsekvens. Men företagen har ändrats.
Numera förekommer det bilskrotar som köper ett gammalt bilvrak. Det är verkan av Naturvårdsverkets tuffa krav till fordonstillverkarna år 2007. De förmåddes mottaga Söndriga personbilar kostnadsfritt, samt beordrades att anordna skrotning upptill 97 % av bilens vikt.
Målet har nåtts med god marginal. Bland annat igenom den hårda ”Återvinningslagen”, som infördes samma år.
En uttjänt bil från Filipstad kan avyttras med bra ersättning
Den klyftiga bilägaren säljer nu för tiden sin skrotbil i Filipstad med en skrotpeng som kompensation, som tydligt överskrider den avvecklade statliga skrotpremien. Det finns många köpare. Bildemonteringar med egenbetjäning av beg. reservdelar erbjuder många gånger bättre betalt för en gammal Isuzu. Men det gäller att vara uppmärksam på en bilskrot med en del bedrägerier och rävspel i affärsgrenen. Under ”defekta bilar förvärvas” spaltas olika skrotnissar upp i Expressens annonser.
Lockbeten, som ersättning med tiotusen-tals kr, avlöser varandra. Förtjänsten av ett fragmenterat fordon överkommer inte ens tredjedel av lovat summa. Så dessa skumma företag, som inte ingår i de godkända bildemonteringarna, kan inte erlägga det beloppet för ett uttjänt fordon, som måste återvinnas med legitim deklaration. Det kommer kunden snart genomskåda. Ett tips är att köra på på ett enat summa då och ring en seriös köpare, som representerar en certifierad bildemontering.
Söndriga personbilar i Filipstad lagas istället för att skrotas
Att defekta bilar i Filipstad krängs till folk, deras intention är att åter föra in bilarna i trafik, är ett tilltagande problem. De flesta gånger händer det utan fordonsinnehavarens kännedom. Sorgligt nog är det för sent, att rättsvetenskapligt korrigera en dylik bedrägeri längre fram. Bara ett undertecknat mottagningsintyg med skrotintyg, av en ackrediterad bilskrot eller av liktydig avtalad rörelse, kan hindra framtida underligheter.
Detta skrotningsintyget ligger dessutom till underlag för Trafikstyrelsens bortplockning i fordonsregistret. När trasiga fordon säljes har bilinnehavarna en del att uppmärksamma. Intentionen, att få sin bil skrotad med bilåtervinning, i ett ständigt och klimatklokt kretslopp, är hotat innan den hamnat hos en auktoriserad skrot. Kan bilinnehavaren själv köra in sitt uttjänta fordon löses problemet, och han kan dessutom räkna med den bästa betalningen. Skall bärgare engageras finns likväl chans att få betalning och säkerställa det uttjänta fordonets slutpunkt.
För bärgning av en skrotbil, som klassas klimatskadligt restprodukt, fordras tillstånd från Länsstyrelsen. Detta kan avsynas på aktörens sajt innan uppdrag. Genom erhållande av ett påskrivet mottagningskvitto med bilskrotsintyg, i byte av registreringsbeviset, kan fordonsinnehavaren räkna med sig, att den gamla ”rariteten” behandlas riktigt och på ett naturvänligt förfaringssätt.
Relaterade artiklar
- Nybro får inte etablera en bilkyrkogård utan bara en auktoriserad bilskrot
- Var får man bäst betalt för skrotbil?
- Skrota bilen i Trollhättan med en miljövänlig process
- Vem köper skrotbilar?
- Bilkyrkogårdens turistattraktion kan inte uppnås på bilskrot i Taberg
- Vad krävs för att skrota en bil?
- Hur mycket är skrotpremien?
- Var skrotar man bilen i Göteborg?
- Vilka regler gäller för skrotning?
- Miljövänlig avveckling av skrotbilar