Utslitna Bentleys betydelse har under ett sekels tid varit väldigt svag i Göteborg. Orsaken är enkel att hitta. En kasserad produkt slängs normalt på närmast soptipp. Men det har inte fungerat hos bilproducenterna, trots att skrotbilen klassificeras som klimatkritiskt avfall. Det skall ju vara högt prioriterat att få något sådant avhyst. Bekymret har varit kostnaden och flera bilägare med en Hudson förstod inte att deras bil nått slutet utan har ett kommande värde. Utan att få en liknande betalning lämnades inte heller bilen. I bilismens start kunde en bilägare räkna med handel till olika ombyggnader.
En del av dessa tillfällen eliminerades nittonhundrasextio med införandet av den obligatoriska bilbesiktningen. Vilket även innebar att en statlig skrotbilspremie instiftades några år efter. Den relativt lilla betalningen motsvarade inte de verkliga kostnaderna i samband med skrotningen, så det beräknade effekten uteblev. Huvudbryet, med inte inlämnade skrotbilar, har beaktats på riksdagsnivå. Två yrkanden med perspektiv och fordran om sammanställning för annalkande skrota bilen ersättning är lämnade för hantering av de aktuella dumpningarna. Olyckligtvis har det inte startat med dessa åtgärder. Om offentliga samhällsorgan är engagerade att hitta svar på miljöproblemen genom förnyad allmän ekonomiskt understöd står endast att läsa i stjärnorna.
Bilproducenterna ålade de legitimerade bildemonteringarna, orsakade högvis av gnäll från de berörda. De konfiskerades optionen att yrka på betalning. Men utan fullmakt och möjlighet att utse en avregistrering rådde ingen möjlighet till överlevnad. Den föreskrivna nivån av bildemontering på Cadillac initierades med en lång varaktig arbetsgång med Göteborgs-firman Stena Metall.
Skrotningspremie för Bentley på bilskrot kommer inte existera i Göteborg
Bentlys miljöproblematik i Göteborg steg snabbt under förra århundradet varför en statlig skrotpremie infördes 1975. Upp till 1500 kronor betalades ut till fordonsägare som lämnade in sin bil på en bilskrot i Göteborg. Vissa tilldragande modeller som Audi, Citroën och Opel lyckades därmed lämnas in utan anspråk på ersättning. Ett antal fordon, som borde ha skrotats, hade snickrats om till moppebilar och gav upphov till stor lockelse på brukbara beg. reservdelar. Också fordonsverkstäder letade sådana till vanliga lagningar av de frekventa DKW. Ett långt distans till närmaste skrotfirma kunde bestämma de utslitna bilarnas kommande tid. ett avställt fordon kunde bogseras vid den tidpunkten, men dumpning blev ändå det slutgiltiga valet för några fordonsinnehavare.
Så Bilskrotningsfonden kom till uppenbarelse, att den utbetalda bilskrotspremien med mottagningsbevis bara haft liten inverkan på ett mindre mängd fordon och därav också naturen. En fullkomlig genomgripande vändpunkt om att skrota bilen gratis lanserades år 2007 via ett par författningar. Dessa omintetgjorde tidigare sakläge. De tvingade några bilskrotar till avveckling. Och bilproducenterna fick lära sig vad förpliktelse betyder. Samtidigt drogs den allmänna skrotpremien in.
Bilskrotning av Bentley gör allmän skrotpremie överflödig i Göteborg
Biltillverkarna ålades effektuera avgiftsfri skrotning för kompletta Bently . De skulle även etablera en omfattande allians av legitimerade skrothandlare, som fick behörighet att skrota bilen Göteborg för bildemontering och avregistrering med skrotningsintyg hos bilregistret. I synnerhet erfordrades en recycling till minst nittio %. Miljövårdsverket hårda ultimatum för auktorisation till skrotning förorsakade att ett antal skrotföretag avvecklades. Det var ändå början till nuvarande rejäla betalning för en uttjänad personbil. Att nå slutmålet har likväl varit lång och ansträngande. Att tvingas lämna fordonet för bilskrot avgiftsfritt, som Bilproducenterna ålade de legitimerade bildemonteringarna, orsakade högvis av gnäll från de berörda.
De konfiskerades optionen att yrka på betalning. Men utan fullmakt och möjlighet att utse en avregistrering rådde ingen möjlighet till överlevnad. Den föreskrivna nivån av bildemontering initierades med en lång varaktig arbetsgång med Göteborgs-firman Stena Metall. Dåtidens manuella sätt att sära de skilda stoffen var långt ifrån lukrativa, så en självverkande arbetsgång erfordrades. För det här designades fragmentering med sinnrika sorteringskonstruktion. Numera närmar sig metoden med begagnade bildelar total återvinning. Detta är först och främst järn, koppar och andra metaller som ger stora återbäringar. Nya bilkomponenter i fordonskonstruktionen i Desoto har tillfört betydelse.
Katalysatorn med brukbara ädelmetaller mer kostsam än guld är ett exempel. Det fullständiga värdet från skrotningen gör att godkända bilskrotar slåss om uttjänta bilar med ökande betalningar som vapen. Depression har effekt på marknadsvärdet med recycling av ädelmetaller. Men skrotbilens nytta från 1 000 till de tre tusen som ersättningen är numera är egendomligt och kommer att bättra klimatet utan statliga subvention.
Relaterade artiklar
- Utebliven skrotbilspremie för att skrota Volvo-480 påverka miljön negativt i Uddevalla
- Bilskrot Orust: Viktiga aspekter att tänka på
- Skrota med bra premie av Volvo-850 bil från Uddevalla
- Vad kostar det och skrota bilen?
- Hur säljer man bil till skroten?
- Hur funkar bilskrot?
- När är det dags att skrota bilen?
- Kan man skrota bilen själv?
- Vem betalar för skrotbilar?
- Hur blir man av med en gammal bil i Göteborg?