Ingen ersättning på bilskrot för gamla DKW betyder ingen skrotning i Göteborg

Kasserade DKW har i framemot 100 år förorsakat klimatproblem som varit komplicerada att hitta svar på i Göteborg. Redan på 30-talet bildades bolag som förändrade äldre trasiga lastfordon till bärgningsbilar. Det rådde även väldig aptit att konstruera om Ford-Focus till stock-car varianter. Det första racet arrangerades på Hisingen vid mitten av förra seklet. Och det kommer att vara upptakten till Sveriges främsta motortävlingar med cirka 800 bilister som hade registreringsbevis på fordonen. Loppen sågs av omkring trettio tusen i publik, och i varenda tävlingsomgång försökte 25 trimmade bilar att ta kål på den andre. För att förstärka förstörelsen byggdes slagtåliga kofångare fram på bilen. Den bilen som kunde putta en annan bil av tävlingsbanan inkasserade en förmån, som fördubblades vid vältning.

Denna succé spred sig kvickt i Världen med många aktörer från Skandinavien. Under 70-talet upphörde emellertid dragningskraften av Porsche till restaurering. Bilfabrikanter hade presenterat specialfordon för skilda transporter och liknande motorrejs hade övertagits av Motorförbundet i norden och Stock Car Auto Racing, vilket är detsamma som det uppskattade NASCAR i Amerika. Så bilskrot i Göteborg var tvungna att enbart sysselsätta sig åt bildemontering av bilkomponenter för säljande. Och därmed försvann mycket av inkomsterna vilket tvingade utjämnas med med pengar från bilägaren för återvinning. Men bilägarna var inte beredda att erlägga för nån skrotning alls. Sönderkorroderade chassin i omgivningen bevisar detta.

Naturvårdsverkets hårda villkor med auktorisation för återvinning med skrotningsintyg orsakade att en del företag fasades ut. Det var ändå begynnelsen till nuvarande rejäla ersättning för en uttjänad personbil. Att nå slutmålet har dock varit lång och ansträngande. Att tvingas lämna Triumph för bilskrot kostnadsfritt, som fordonstillverkarna ålade de ackrediterade bilskrotarna

Ingen ersättning på bilskrot för gamla DKW betyder ingen skrotning i Göteborg

Långvarig politisk bilskrotspremie för DKW går i graven i Göteborg

DKWs naturproblematik i Göteborg växte hastigt under förra seklet varför en statlig premie för att skrota bilen i Göteborg introducerades 1975. Upp till 1500 kronor i ersättning till bilägare som lämnade in sitt fordon på en bilskrot. Somliga tilldragande bilmärken som Aston Smart, Dodge och Jeep kunde därmed lämnas in utan anspråk på skrotpremie. Några enstaka bilar, som skulle ha skrotats, hade byggts om till EPA-traktorer och framkallade stor lockelse på brukbara begagnade delar. Också bilverkstäder letade efter Rambler till förekommande renoveringar av de ofta förekommande bilmodellerna. Ett vidsträckt avstånd till närmaste bilskrot kunde fastslå de söndriga bilarnas framtid.

En oförsäkrad personbil kunde dras på släp vid den tidpunkten, men att överge var ändå det slutliga beslutet för ett fåtal fordonsägare. Så Bilskrotningsfonden kom till förståelse, att skrota bilen med ersättning bara haft liten effekt på ett färre antal fordon och därav också naturen. En fullkomlig ingående vändpunkt lanserades år 2007 genom dubbla befallningar till bland annat bilproducenterna. Dessa omintetgjorde förra villkor. De pressade några skrothandlare till likvidation. Bilfabrikanterna fick lära sig vad förpliktelse betyder. Samtidigt drogs den offentliga skrotpengen in.

Bilåtervinning av DKW gör obligatorisk skrotbilspremie överflödig i Göteborg

Bilfabrikanterna kommenderades genomföra kostnadsfri bildemontering för kompletta DKW i Göteborg. De skulle också upprätta en heltäckande kedja av legitimerade bildemonteringar, som fick befogenhet att godkänna bildemontering och avregistrering med mottagningsbevis på Transportstyrelsen. Huvudsakligen fordrades en recykling till minst nittio procent Naturvårdsverkets hårda villkor för med fullmakt och behörighetsbevis till återvinning orsakade att en del företag fasades ut. Det var ändå begynnelsen till nuvarande rejäla ersättning för en uttjänad Honda-Jazz. Att nå slutmålet har dock varit lång och ansträngande. Att tvingas lämna fordonet för bilskrot kostnadsfritt, som fordonstillverkarna ålade de ackrediterade bilskrotarna, resulterade i massor av kritik från de drabbade. De enda alternativet var att skrota bilen gratis så länge fordonet var komplett.

Men utan tillstånd och chans att förorda en avregistrering existerade ingen sannolikhet till överlevnad. Den dikterade graden av bildemontering på en Hudson initierades med en långvarig process med Göteborgs-bolaget Stena Metall. Den tidens manuella sätt att sära de varierande substanserna var kanske inte alltid lönsamma, så en automatisk process erfordrades. För det här uppfanns fragmentering med sinnrika sorteringsmekanism. Numera närmar sig processen fullkomlig recycling. Detta är först och främst stål, koppar och andra metaller som medför stora inkomster.

Nya komponenter i bilformen har tillfört värdet. katalysatorrenaren med användbara ädelmetaller dyrare än guld är ett exempel. Det totala värdet från återvinningen och försäljning av begagnade bildelar gör att legitimerade skrotar slåss om uttjänade fordon med höjda betalningar som vapen. Katastrofer påverkar marknadsvärdet på återvunna metaller. Bilskrot köper uttjänta bilar i Göteborg. Men uttjänta bilars betydenhet från 1 000 till de 3 000 som utbetalas i dag är påfallande och kommer att förbättra klimatet utan statliga subvention.

Relaterade artiklar