Det är inte länge sedan, som söndriga personbilar i Malå bara kunde säljas för ombyggnad av en PV 444 till A-traktor. Och det var mindre än en promille av antalet. Många av de defekta fordonsvraken hamnade som klimatbestar i naturen, som ett utslag av avgiftsfri skrotning. En avslutad statlig bilskrotningspremie förbättrade inte förhållandet.
Då tog någon tuff person i Länsstyrelsen i med hårdhandskarna. Stentuffa förordningar till Sveriges bilfabrikanter och legitimerade skrotar verbaliserades. Kostnadsfri bilskrotning för fordonsinnehavarna med bilfabrikanterna som betalningsansvariga, löd det första ordern. Ihopsamling och demontering av fordonsvraken till nästan hundra procent av vikten var kommande krav.
Och genom den nya återvinningsförordningen vände samma myndighet upp och ned på landets bilskrotar. De hårda naturkraven var basen för en av landets största företagslikvideringar. Men bestämmelserna fungerade som fundamentet till vrakens förändring. Oanvändbara och kostsamma fordonsvrak kan ge fordonsinnehavaren en trevlig finansiell överraskning.
En bil som skall skrotas i Malå kan marknadsföras med bra ersättning
Den klyftiga ägaren avyttrar nuförtiden sin bil som skall skrotas i Malå med en betalning, som tydligt överkommer den indragna obligatoriska skrotpremien. Det existerar otaliga intressenter. Bildemonteringar med egenplock av begagnade reservdelar betalar ofta bättre betalt för en gammal Oldsmobile. Men ska vara observant på en del oegentligheter och rävspel i verksamhetsområdet. Under ”söndriga personbilar inköps” spaltas olika skrothandlare upp i Expressens annonser.
Lockar med betalning med tiotusen-tals kr, avlöser varandra. Priset av ett fragmenterat fordon överträffar inte ens trettio procent av lovat peng. Så dessa skumma fiktiva affärsrörelser, som inte ingår i de certifierade företag, kan inte bekosta den summan för ett fordon, som måste återvinnas med laglig deklaration. Det kommer säljaren så småningom förstå. Ett tips är att köra på på ett enigt belopp då och hör med en seriös köpare, som representerar en godkänd skrotfirma.
Kasserade personbilar i Malå saluförs istället för bilskrotning
Att trasiga fordon i Malå säljes till personer, och deras syfte är att åter föra in bilarna i trafik, är ett ökande besvär. Många fall händer det utan bilägarens kännedom. Sorgligt nog är det allför sent, att rättsvetenskapligt korrigera en sådan bedrägeri längre fram. Uteslutande ett underskrivet mottagningsbevis med skrotningsintyg, av en auktoriserad bilskrot eller av likvärdig avtalad företag, kan förhindra framtida problem.
Det här skrotningsintyget från bilskrot ligger dessutom till underlag för Transportstyrelsens bortplockning i bilregistret. När trasiga fordon säljes har fordonsägarna lite att beakta. Syftet, att få sin bil skrotad med återvinning, i ett ständigt och klimatklokt kretscykel, är otryggt innan den är lämnad hos en behörig bilåtervinnare. Kan fordonsinnehavaren själv köra in sin skrotbil löses problemet, man kan då också räkna med den bästa betalningen. Måste bärgare anlitas finns dock chans att få ersättning och garantera det uttjänta fordonets destination. För bärgning av ett kasserat fordon, som rangordnas miljökritiskt restprodukt, erfordras behörighet från Länsstyrelsen. Detta kan granskas på företagets nätsida innan beställningen. Via mottagande av ett undertecknat mottagningskvitto med bilskrotningsintyg, i byte av reg. bevis del 2, kan bilinnehavaren räkna med sig, att den åldriga ”rariteten” hanteras adekvat och på ett miljöklokt vis.