Ersättning på bilskrot för uttjänta Ford-Focus i Göteborg höjs genom återvinning

Ersättning för uttjänta Ford-Focus höjs genom återvinning har varit utan betydelse tills nya befallningar om att skrota bilen i Göteborg lämnades av Transportstyrelsen år 2007. Om man bortser från begynnelsen efter introduktionen av de amerikanska modellerna, har övergivna personbilar kopplats till klimatbekymmer och generell nedsmutsning i miljön. Upprinnelsen till missnöjet var avgifterna för avregistrering av skrotbilen. Fram till slutet av 60-talet, då flottan av defekta bilar mest var motorstarka Fiat-Balilla och Bmw, kunde otroliga skapelser synas på vägarna. Hemmabyggda lastfordon och bärgningsbilar tävlade under lång tid med de fabrikstillverkade.

En fordonsmatch i Angered medförde väldigt drag efter muskelstinna skrotbilar. Stock-car blev seklets främsta motortävlingar. Det gick att organiseras i allt från fotbollsplaner till bandyplaner. På grund av rejsens bonus betalades till de överlevande bilarna var avsättningen enorm. Rally-Cross och Nascar har sitt härstammar från dessa katastrofala fordonstävlingar, som i många år ledde besökslistorna. Men intresset falnade både för återskapande och race, så bilägarna miste chansen att få någon ersättning för sina skrotbilar. Därför skrota bilen ersättning med den obligatoriska skrotpremie samlades de i garage och ruckel utan förberedelse för framtida bruk eller tillämpning. De som saknade skyddade ställen lät fordonet vara parkerad utomhus. Av något skäl gömdes de gärna i nån skogsdunge. Få individer kände till de klimatskador dessa dolda skrotbilar skulle tillföra miljön. Så nu skapades skedet med övergivna bilar i terräng och miljö för att behålla skrotningskostnaderna på klimatets bekostnad.

Omfattande allians av ackrediterade skrotfirmor, som fick tillåtelse att bifalla skrotning av Volvo-360 och avregistrering med bilskrotningsintyg hos vägverket. I synnerhet fordrades en återvinning till minst nittio %. Naturvårdsverkets hårda anspråk för auktorisation till bildemontering föranledde att många skrotföretag fasades ut. Det var ändå början till nuvarande goda betalning för en skrotbil. Att nå slutmålet har ändå varit ansenlig och ansträngande.

Ersättning på bilskrot för uttjänta Ford-Focus i Göteborg höjs genom återvinning

Politisk skrotningspremie på bilskrot för Ford-Focus kommer inte till Göteborg

Ford-Focuss naturbekymmer i Göteborg steg hastigt under förra seklet varför en politisk skrotpremie introducerades 1975. Upp till 1500 kr i ersättning och mottagningsbevis till ägare som lämnade in sin personbil på en bildemontering. Vissa attraktiva bilmodeller som Alfa Romeo, Buick och Mercedes lyckades följaktligen lämnas in utan yrkande på pengar från bilägaren. Flertalet personbilar, som skulle ha skrotats, hade konstruerats om till A-traktorer och orsakade enorm efterfrågan på användbara begagnade bilkomponenter. Också små verkstäder letade såna till vanliga renoveringar av de frekventa fordonsmodellerna. Ett långt avstånd till närliggande skrotfirma kunde fastslå de fördärvade fordonens framtid. En oförsäkrad personbil kunde dras på släp på den tiden, men dumpning utan skrotintyg blev ändå det slutgiltiga varianten för ett antal fordonsinnehavare. Så Länsstyrelsen kom till insikt, att den utbetalda skrotbilspremien bara haft ringa verkan på ett smärre antal bilar och därmed även omgivningen. En fullständig radikal omställning med Isuzu-Craftsman infördes år 2007 igenom ett par regler. Dessa vände upp och ned på föregående villkor. De pressade några enstaka bildemonteringar till avveckling. Och bilproducenterna fick lära sig vad ansvar menas. Samtidigt drogs den statliga skrotningspremien in.

Recycling i Göteborg av Ford-Focus gör universell skrotningspremie överflödig på bilskrot

Bilfabrikanterna kommenderades utföra kostnadsfri bildemontering för kompletta Ford-Focus i Göteborg. De skulle även upprätta en omfattande allians av ackrediterade skrotfirmor, som fick tillåtelse att bifalla skrotning och avregistrering med bilskrotningsintyg hos vägverket. I synnerhet fordrades en återvinning till minst nittio %. Naturvårdsverkets hårda anspråk för auktorisation till bildemontering föranledde att många skrotföretag fasades ut. Det var ändå början till nuvarande goda betalning för en skrotbil. Att nå slutmålet har ändå varit ansenlig och ansträngande. Att tvingas överlämna personbilen för bildemontering avgiftsfritt, som bilproducenterna krävde de certifierade skrotarna, förorsakade en uppsjö av klagomål från de drabbade. De fråntogs möjligheten att kräva pengar från bilägaren. Men utan licens och möjlighet att utse en avregistrering rådde ingen utsikt till överlevnad. Den dikterade graden av bildemontering med begagnade bildelar startades med en långvarig process med Göteborgs-bolaget Stena Metall. Den tidens enkla strategi att skilja de diverse ämnena var kanske inte alltid vinstgivande, så en maskinell förlopp erfordrades. För det här skapades fragmentering med sinnrika sorteringskonstruktion. Nuförtiden närmar sig bilskrot i Göteborg processen total återvinning. Det är i första hand stål, aluminium och övriga plåt som medför stora återbäringar. Nya bilkomponenter från Saab-92 i fordonsformen har tillfört värdet. avgasrenaren med användbara ädellegering mer kostsam än guld är ett exempel. Det fullständiga betydelsen från skrotningen gör att legitimerade skrotar slåss om skrotbilar med ökande betalningar som vapen. Pandemier påverkar marknadsvärdet på återvunna metaller. Men uttjänta bilars betydenhet från 1 000 till de tre tusen som utbetalas numera är egendomligt och kommer att förbättra miljön utan allmänna subvention.

Statlig premie för skrota bilar indragen i Trollhättan för gamla Saab-Coupe

Statlig premie för skrota bilar indragen i Trollhättan för gamla Saab-Coupe

En bilägare i Trollhättan kan numera förutsätta att en liten betalning utgår, när icke besiktad Saab-Coupe lämnas in till en legitimerad bildemontering. Så har det inte alltid varit. Tvärtom. Under större delen av bilarnas ålder har det medfört utgifter för att bli av med ett uttjänt fordon. Och när skrotbilar hämtas gratis är det något som bilinnehavare har haft svårt att acceptera. Helst av allt vill en del behålla defekta Saab-Sonett för framtida användning. För sent skall dessa klimatbanditer uppdaga sina misstag.

Dumpa eller skrota i Trollhättan beror på dålig ersättning av Saab-96 bilar

Dumpa eller skrota i Trollhättan beror på dålig ersättning av Saab-96 bilar

Skrotade Saab-96 har i närmare 100 år medfört naturbekymmer som varit svåra att klara av i Trollhättan. Allaredan på 30-talet grundades företag som modifierade gamla defekta transportbilar till bärgare. Det rådde tillika enorm aptit att skrota bilen i Trollhättan eller för att bygga till stock-car varianter. Den första tävlingen organiserades i Halvorstorp vid mitten av förra seklet.

Relaterade artiklar