Det är tio år sedan, som skrotbilar i Smedjebacken endast kunde säljas för rekonstruktion av en PV 544 till A-traktor. Och det var färre än 1 procent av antalet. Många av de värdelösa skrotbilarna övergavs som klimatodjur i skog och mark, som ett utslag av kostnadsfri avhysning. En indragen obligatorisk skrotbilspremie ändrade inte situationen. Då tog en handlingskraftig individ i Länsstyrelsen fram piskan. Hårda direktiv till landets bilfabrikanter och legitimerade bilskrotar formulerades.
Gratis återvinning hos bilskrot av bilar för bilinnehavarna med fordonstillverkarna som ersättningsansvariga, löd det första dekretet. Upphämtning och fragmentering av skrotbilarna till minst 95 % av vikten var efterträdande fordran. Igenom den aktuella skrotningsförordningen vände samma ämbetsverk upp och ned på Sveriges bildemonteringar.
De hårda klimatkraven var grundstenen för en av landets största bolagslikvideringar. Men statuterna utgjorde grunden till skrotbilens omvandling. Oanvändbara och kostsamma fordonsvrak kan ge bilinnehavaren en behaglig ekonomisk överraskning.
En kasserad bil som är skrot från Smedjebacken kan avyttras med duglig ersättning
Den kloke fordonsägaren saluför nuförtiden sin bil som skall skrotas i Smedjebacken med en ersättning, som klart överskrider den indragna statliga bilskrotningspremien. Det existerar en del köpare. Skrotfirmor med egenplock av begagnade reservdelar ger ofta mer ersättning för en gammal Oldsmobile. Men behöver vara uppmärksam på många fuffens och ojustheter i affärsgrenen.
Under defekta bilar inköps spaltas skilda skrotnissar upp i Alekurirens annonser. Lockar med ersättning med tiotusen-tals kronor, turas om med varandra. Värdet av en bil som är tänkt att skrota överskrider inte ens tredjedel av utlovat belopp. Så dessa skumma fiktiva affärsrörelser, som inte ingår i de behöriga bildemonteringarna, kan inte betala de pengarna för en uttjänt bil, som skall återvinnas med legitim redovisning. Det kommer försäljaren så småningom fatta. Ett råd är att köra på på ett enat summa då och hör med en seriös spekulant, som företräder en ackrediterad skrot.
Uttjänta fordon från Smedjebacken lagas istället för att skrotas
Att trasiga fordon i Smedjebacken säljes till personer, som har för avsikt att åter föra in dessa i trafik, är ett tilltagande besvär. Flera gånger sker det utan fordonsägarens kännedom. Tragiskt nog är det allför sent, att rättsvetenskapligt rätta till en dylik missförhållande framöver. Endast ett underskrivet mottagningskvittens med bilskrotsintyg, av en ackrediterad bildemontering eller av liktydig avtalad firma, kan hindra kommande problem. Det här intyget är också till grund för Trafikverkets bortplockning i fordonsregistret. När defekta bilar krängs har fordonsägarna lite att uppmärksamma. Syftet, att skrota bilen med återvinning, i ett evigt och naturförnuftigt kretscykel, är i fara före den hamnat på en certifierad skrot. Kan fordonsinnehavaren själv lämna in bilen är det inga bekymmer, och han kan också förvänta sig den bästa ersättningen. Behöver transport lejas finns likväl potential att få ersättning och säkerställa det uttjänta fordonets destination. För bärgning av en skrotbil, som kategoriseras miljövådligt avfall, behövs licens från Trafikverket. Det här kan inspekteras på företagets nätsida innan uppdrag. Via mottagande av ett påskrivet mottagningsbevis med skrotningsintyg, i byte av reg. bevis del 2, kan bilinnehavaren förvänta sig sig, att den ålderstigna ”rariteten” behandlas adekvat och på ett klimatförnuftigt vis.