Det fanns en epok, då distansen för skrotarna i Bengtsfors endast var bakom hörnet. Bildemonteringarna livnärde sig till stor del genom betalning från fordonsinnehavarna för bildemontering och avregistrering från bilregistret på Transportstyrelsen.
Det utgick en allmän bilskrotspremie, som var ett val till lagstridig avhysning. När den försvann ökade besparingen för bilägaren, när skrotbilen förpassades till skogen. Då trädde Naturvårdsverket in på scenen med järnhand. Bilproducenterna beordrades med hopsamling och skrotning i Bengtsfors. Vraken skulle dessutom regenerera till ett evigt kretslopp vid nytillverkning. Ord och inga visor som skickades vidare.
Några bildemonteringar tillsattes i sammanslutningen som berättigade att utställa skrotbevis för att skrota bilen på Transportstyrelsen. I och med dessa privilegier till några få skrotfirmor, måste stort antal andra företag lägga verktygen på hyllan eller revidera inriktningen för bolaget.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Bengtsfors
Bilproducenterna fick i uppgift att planera Naturvårdsverkets anspråk för demontering av personbilar i Bengtsfors. Utöver det gavs anvisningar till hopbringande och skrotning av bilvrak, som vanligtvis övergavs i skog och mark. Grunden för dessa naturdåd var bilinnehavarens besparing av kostnaden för att skrota bilen. Flertalet insända referat i Kalmarposten anklagade myndigheternas lättvindighet att förhindra dessa dumheter.
Detta uppgavs som en av skälen i den nya förordningen med kostnadsfri bildemontering i Bengtsfors. Bilretur erhöll i uppgift att forma en plattform, som förmådde verkställa inriktade mål. Så de första verkligt certifierade bilskrotarna inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att avge mottagningskvittens med skrotintyg finns inte längre. En certifierad bildemontering får sin auktorisation från Trafikverket. En skriftlig begäran måste godkännas av naturmyndigheten, som inspekterar att den kommande skroten lyder Naturvårdsverkets villkor enligt ”återvinningsförordningen”.
Bilskrotning i Bengtsfors ger ersättning
En kasserad bil som är övergiven stämplas som miljövådligt avfall, och måste fraktas och saneras på en bildemontering i Bengtsfors, i enlighet med Länsstyrelsens villkor. De här uppger i detalj hur de skilda företagens anläggningar skall skapas för att tillåtas. Lika ordentligt behandlas rengöring av miljöskadliga bildelar, spolarvätskor och substanser. Skrotning, behandling och förvaring ska godkännas av klimatinspektörer årligen.
Efter demontering på bilskrot av hälsofarligt material är skrot bilen inte längre ett klimatfarligt avfall utan fraktas till sönderdelning och regenerering. I dag är målet 95 procent recession till ett för jämnan kretslopp i nytillverkning uppnått. Det medför att bilägarna kan skrota en bil i Bengtsfors med betalning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före skrotning av fordonet tillhandahåller några bilskrotar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen.
Shoppare kan upptäcka delar till en Nissan till rena vrakpriser. Det existerar dessutom auktoriserade bärgningsföretag, som hämtar personbilar, för återvinning av personbilar i Bengtsfors, med kompensation. Bestämmelser för hanteringen av det naturaggressiva avfallet förekommer i Trafikstyrelsens unika tillstånd till bärgningsfirmorna. En blivande kund kan enkelt syna detta på anlitat företags webbsida innan uppdrag.