Bilskrot tävlar om uttjänade Seat-Malaga

Prisvärda kördugliga Seat-Malaga har nått en försäljningsframgång som aldrig tidigare avnjutit. Och det beror på den uppkomna situation med den dagens fruktade covid-19. Rädslan att åka allmänna bussar har inte ebbat ut genom myndigheterna råd. Under flera år har Regeringens beslut varit avsedda för reducerad körning med bil. Bonus-Malus, höjda bränslepriser och trängselskatt skrota bilen Göteborg är några sådana exempel.

Det har medfört till betydligt fler turer till och från arbetsplatsen har åkts med buss. Så familjens andra-bil har fått ge vika för andra förvärv. Men nu saknas den som aldrig förr. Den svårbedömda framtiden har inneburit att väldigt lite nya personbilar säljs till gemene man. Vilket gäller för de flesta kapitalvarorna. Men en begagnad Seat-Malaga bryter strukturen på ett beaktansvärd sätt.

Seat-Malaga konkurrerar med kollektivtrafiken

Generella inrådan från Folkhälsomyndigheten, som två meters mellanrum också munskyddens lägre innebörd, har ökat allmänhetens motvilja att använda allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten även uppmanar gemene man att köra bil ändrar inte skepsisen. Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja någon bil. På grund av detta är det mycket mer väsentligt än allt annat att införskaffa ännu en äldre Seat-Malaga, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett tryggt vis. För referenserna i all anseende, funktionera nog tvåmeters-föreskriften för sittande folk. Men för människor i rörelse på trånga utrymmen låter det mer som en önskedröm. För den skull skall köpandet av en andrabil särbehandlas.

Uttjänta Seat-Malaga rullar vidare

Bättre besiktigade Seat-Malaga med stora växthusföroreningar och oduglig trafiksäkerhet kan i flertalet fall ses som skrot. Med undantag av att skrota fordon har de blivit begärlig för den olagliga kriminaliteten för otillåten export framför allt till Väst-Afrika.

Där är försäljningspriset cirka 11 gånger mer än liknande svenska priser. Och det har startats många små verkstäder, som med ringa metoder kan få rostiga trafikfarliga Seat-Malaga godkända genom en bilprovningen. Så kampen förekommer redan för familjefadern, som är på jakt efter en billig gammal andra-bil.

Statlig premie för skrota bilar indragen i Trollhättan för gamla Saab-Coupe

Auktoriserade skrotfirmor, som mestadels skrotar fordon för bildelar, attraherar bilinnehavare med stora ersättningar. Några klimatkompanjoner har föredragit att överlämna personbilarna här med gott samvete, igenom att stoppa mer åkande av försvagning och lägre trafiktrygga bilar. Men igenom fasan att resa allmänna bussar suget efter den gamla bilen höjt priserna. De utslitna bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och ärenden kommer i skuggan av hushållets trygghet under beordrade turer. Så de här prisvärda besiktigade Seat-Malaga går åt som smör i solsken. Ur klimataspekt är det ett steg tillbaka otaliga decennier. Och frågan är essentiell. Kommer det förbli så här för jämnan?

Alla fordon når inte bilskrotning i Bjursås

Alla fordon når inte bilskrotning i Bjursås

När bilskrotningsfonden avvecklades då försvann all betalning för skrotar i Bjursås och oro infann sig på landets skrothandlare. Och nervositeten sjönk inte, då det blev bekant att det omfattade några behöriga bildemonteringar.

Skrotade BMW5-E39 bilar får make-up

Skrotade BMW5-E39 bilar får make-up

Det nya miljöfilosofin har tidigare förpassat gamla fordon som BMW5-E39 till skrotning. Men nu har ett antal årtiondens naturjobb kastats över ände. Det är allmänt känt att gamla uttjänta bilar är den främsta bidragande orsaken till de ökande koldioxiden i atmosfären.