Bilskrot tävlar om uttjänade Seat-Ibiza

Bra besiktigade Seat-Ibiza har fått en försäljningsframgång som inte någon gång tidigare avnjutit. Detta beror på den uppkomna situation med den rådande fruktade covid-19. Skräcken att åka allmänna bussar har inte avtagit via Regeringens rekommendationer. Under flera år har Regeringens beslut varit riktade mot strypa användning av personbil. Riksdagens, höjda bensinpriser och trängselskatt är en del dylika typfall.

Det har utmynnat till betydligt mer åkturer till och från arbetsplatsen har åkts med buss. Så hushållets andra-bil har fått retirera för andra köp. Men nu saknas andra-bilen mer än allt annat. Den oförutsebara morgondagen har lett till att få nytillverkade bilar avyttras till gemene man. Vilket omfattar de flesta statusprylar. Men en begagnad Seat-Ibiza bryter mönstret på ett frapperande vis.

Seat-Ibiza konkurrerar med kollektivtrafiken

Generella råd från Regeringen, som två meters avstånd och munskyddens lägre betydenhet, har höjt gemene mans motsträvighet att resa spårvagn. Att riksdagens även tipsar privatpersoner att köra bil ändrar inte skepsisen. Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja något fordon. Därför är det viktigare än allt annat att införskaffa ytterligare en äldre Seat-Ibiza, så att alla i familjen kan köra på ett harmoniskt sätt. För rekommendationerna i all anseende, funktionera nog tvåmeters-bestämmelsen för sittande folk. Men för personer i omlopp på begränsade utrymmen framställs det mer som en önsketänkande. Av den orsaken ska köpet av en andrabil särbehandlas.

Uttjänta Seat-Ibiza rullar vidare

Billiga begagnade Seat-Ibiza med höga koldioxidföroreningar och oduglig trafiksäkerhet kan i många fall gälla som skrotbilar. Bortsett från att skrota bilen har de blivit lockande för den olagliga brottsligheten för illegal utförsel framför allt till Väst-Afrika. Där är skrota bilen avkastningen ungefär elva gånger större än liknande svenska priser.

Och det har öppnats många mindre bilverkstäder, som med primitiva renoveringar kan få rostiga trafikfarliga Seat-Ibiza godkända genom en bilprovningen. Så konkurrensen existerar allaredan för familjefadern, som är på jakt efter en billig körduglig andra-bil.

Skrotningspremie för Saab-Sonett bilar som skrotas lockar inte i Trollhättan

Godkända bildemonteringar, som generellt skrotar fordon för miljön, lockar fordonsägare med höga ersättningar. Några naturvänner har föredragit att lämna bilarna här med god ansvarskänsla, genom att stoppa vidare farande av naturförsämring och mindre trafiktrygga bilar. Men genom fasan att resa kollektivt suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De uttjänta fordonen kommer att leva vidare. Natur och säkerhetsförfrågan kommer i andra hand av hushållets säkerhet under tvungna turer. Så de här bra kördugliga Seat-Ibiza säljs som aldrig förr. Ur natursynpunkt vrids klockan tillbaka otaliga decennier. Och frågan är essentiell. Kommer det förbli så här för jämnan?

BMW-Z4 är skrotbil efter 10 år

BMW-Z4 är skrotbil efter 10 år

Trots den välkända stora ödeläggelsen slår äldre BMW-Z4 försäljningsrekord på löpande band. Men det är tyvärr inte de godkända skrotarna som köper upp fordonen till skrotning. Under ett antal år har vetenskapsman registrerat att de fossila dieseldrivna personbilarna spyr ut CO2 utsläpp, kväveoxider och cancerframkallande partiklar.

BMWI-E87 fungerar som skrotbil

BMWI-E87 fungerar som skrotbil

Bilar, som BMWI-E87 har gestaltas, som en av de värsta faktorn till nutidens allt sämre klimat. Miljökatastrofer som skogsbränder, orkaner och stora vattenflöden sammankopplas till den höjda temperaturen. 1/3 av alla växthusgaser kommer från fossildriva bränslemotorer.