Skrotade Seat-Alhambra bilar får make-up

Det nya miljöfilosofin har förr förpassat äldre fordon som Seat-Alhambra till skrotning. Men nu har flera årtiondens klimatjobb omstörtas. Det är allmänt känt att äldre skrotbilar är den största bidragande skälet till de förhöjda koldioxiden i luften. Koldioxiden förorsakar växthuseffekten med smältande ismassa, och ändrar klimatet med naturkatastrofer i släptåget. Statens pådrivning, som ökade bränslepriser och fordonsskatter samt skatt på trängsel har tvingat bilinnehavare att ändra om mot elektrifierade bilar. En naturforskare på Infrastrukturdepartementet påstår, att Seat-Alhambra som nått tio års levnadslängd ska lämnas in till en godkänd skrotfirma för demolering och återvinning, för att naturen överhuvudtaget skall kunna hjälpas.

Allt detta har gjort att några kasserat hushållets andrabil och åker med allmänna bussar framförallt till arbetsplatsen. Men den nuvarande epidemin har editerat den pågående utvecklingen drastiskt. Försäljningen av billiga kördugliga Seat-Alhambra är suget enormt stort. Människor står i långa köer på olika väntelistor efter dessa bovar. Hur kan detta tillstånd vara möjligt?

Seat-Alhambra konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala inrådan från Folkhälsomyndigheten, som 2 meters mellanrum och munskyddens lägre mening, har höjt allmänhetens ovilja att resa spårvagn. Att regeringens även uppmanar vanligt folk att använda bilen rubbar inte misstrogenheten.

Men hälften av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja någon bil. Därför är det viktigare än allt annat att köpa ännu en körduglig Seat-Alhambra, så att alla i familjen kan köra på ett obekymrat vis. För rekommendationerna i all heder, fungerar nog 2 m-bestämmelsen för sittande personer. Men för personer i förflyttning på svårframkomliga utrymmen gestaltas det mer som en ouppnåeligt ideal. För den skull skall inskaffande av en andrabil särbehandlas.

Uttjänta Seat-Alhambra rullar vidare

Bättre kördugliga Seat-Alhambra med höga växthusföroreningar och oduglig trafiktrygghet kan i många fall betraktas som skrot. Förutom att återvinna bilen har de blivit lockande för den samordnade kriminaliteten för illegal utskeppning framför allt till Mellanöstern. Där är priset sisådär 11 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har startats flertalet små verkstäder, som med simpla metoder kan få gamla Seat-Alhambra godkända igenom en bilprovningen. Så konkurrensen finns redan för familjefadern, som är på jakt efter en billig besiktigad andra-bil.

Skrota bil med ersättning av uttjänta Opel-Vivaro höjs i Uddevalla

Godkända skrotar, som vanligtvis kasserar personbilen för demontering, lockar fordonsägare med höga betalningar. Några miljövänner har valt att överlämna fordonen här med god ansvarskänsla, genom att hämma ytterligare farande av försvagning och mindre trafiktrygga personbilar. Men via rädslan att resa kollektivt har den stora efterfrågan ökat priserna. De uttjänta fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och ärenden kommer i andra hand av hushållets skrota bilen trygghet under tvungna turer. Så dessa bra begagnade Seat-Alhambra går åt som smör i solsken. Ur naturaspekt vrids klockan tillbaka otal decennier. Och frågan är essentiell. Kommer det förbli så här för jämnan?

Skrotade BMW6-E24 bilar rustas upp

Skrotade BMW6-E24 bilar rustas upp

Under närvarande coronapandemin är handel av kördugliga BMW6-E24 på väg att slå rekord. Via ihärdig miljömässiga klander och politiska beslut har en dämpande men säker växling från bilåkande till kollektivåkning uppmärksammats.

Alla fordon når inte bilskrotning i Bergsjö

Alla fordon når inte bilskrotning i Bergsjö

Kostnader eller ersättningar för miljöriktig demontering av bilen i Bergsjö har hela tiden förorsakat somliga dilemman. På den tiden då en skrothandlare tog ersättning för återvinning och avregistrering föredrog flertalet innehavare illegal avstjälpning.