En besiktigad Ford-Focus har hastigtt blivit önskvärd på försäljningsmarknaden. En allvarlig situation, som epidemin, kan kvickt förändra på ingrodda uppförande och tillvägagångssätt. Det är den smittande skräcken för någon företeelse som ofta sätter igång en kedjeeffekt. Bilkörning kontra reas med buss är ett exempel. Numera avyttras mycket få nytillverkade fordon till vanligt folk, medans marknaden för besiktigade Ford-Focus är enorm. Riksdagens avgörande om chockhöjda fordonsskatter och bensinpriser och lansering av trängselskatter har flyttat bilresor till resor med allmänna bussar. Hushållets andra-bil har ersatts till något annat. Men mitt i det invanda vardagslivet kommer beslut från Tomas Eneroth (infrastrukturministern) som vänder ut och in på brukliga begrepp.
Ford-Focus konkurrerar med kollektivtrafiken.
Generella råd från Folkhälsomyndigheten, som 2 meters distans också munskyddens mindre innebörd, har höjt gemene mans motsträvighet att använda spårvagn. Att regeringens även uppmanar vanligt folk att köra bil förändrar inte skepsisen. Men hälften av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja en personbil. På grund av detta är det mer centralt än allt annat att få tag i ytterligare en gammal Ford-Focus, så att alla i familjen kan åka på ett harmoniskt sätt. För referenserna i all aktning, funktionera nog tvåmeters-riktlinjen för sittande personer. Men för människor i rörelse på besvärliga områden framställs det mera som en framtidsvision. Av den anledningen bör inhandlade av en andrabil ställas i främsta rummet.
Uttjänta Ford-Focus rullar vidare
Prisvärda begagnade Ford-Focus med stora växthusutsläpp och oduglig trafiktrygghet kan ien del fall betraktas som skrot. Förutom att skrota personbilen har de blivit lockande för den olagliga brottsligheten för lagstridig utförsel särskilt till Nigeria. Där är avkastningen uppemot 10 gånger mer än liknande svenska priser. Och det har vuxit fram många mindre verkstäder, som med simpla renoveringar kan få gamla Ford-Focus godkända genom en bilbesiktning. Så tävlingen förekommer redan för familjen, som är på jakt efter en prisvärd begagnad andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Ford-Focus
Legitimerade skrotföretag, som vanligtvis skrotar fordon för bildelar, frestar bilinnehavare med stora ersättningar. Några klimataktivister har utsett att lämna fordonen här med gott samvete, genom att hejda vidare åkande av miljöförsämring och mindre trafiktrygga fordon. Men via farhågan att åka tåg har den stora efterfrågan höjt priserna. De utslitna personbilarna kommer att leva vidare. Miljö skrota bilen Göteborg och ärenden kommer i andra hand av hushållets säkerhet under tvungna åkturer. Så dessa billiga besiktigade Ford-Focus säljs som aldrig förr. Ur miljöaspekt är det ett steg tillbaka otaliga decennier. Och frågan är oundgänglig. Kommer det förbli så här för jämnan?