Alla fordon når inte bilskrotning i Alsike

Det fanns en tidsperiod, då distansen för bilskrotning i Alsike blott var ett stenkast långt. Bildemonteringarna försörja sig på skrotningsavgiften från fordonsinnehavarna för återvinning av bilen och avfärdande från bilregistret på Transportstyrelsen. Det utgick en offentlig skrotbilspremie, som var ett valmöjlighet till förbjuden skrotning.

När den upphörde blev det mer lönsamt för fordonsinnehavaren, när skrotbilen övergavs i miljön. Då agerade Riksdagen med att införa tuffa bestämmelser. Fordonstillverkarna kommenderades med insamling och skrotning i Alsike. Vraken skulle tillika regenerera till ett tidlös kretslopp vid nytillverkning. Ord och inga visor som skickades vidare. Några bilskrotar utsågs i systemet som berättigade att utfärda skrotbevis för avfärdande på Transportstyrelsen. På grund av de här privilegier till några få skrotfirmor, medför att ett många andra bildemonteringar likvidera bolaget eller ändra ändamålet för bolaget.

Ny organisation underlättar för bilskrotning i Alsike

Bilfabrikanterna erhöll uppdraget att planera myndigheternas begäran för bildemontering i Alsike . Dessutom gavs anvisningar till hopbringande och skrotning av fordonsvrak, som ofta förkastats i omgivningen. Orsaken för de här naturförbrytelser var fordonsinnehavarens besparing av kostnaden för att skrota bilen. Flera skrivna artiklar i Hudiksvalls Tidning angav Länsstyrelsens försumlighet att blockera skrota bilen dessa dumheter. Och detta meddelades som en anledning i den nya förordningen med gratis bilskrotning i Alsike. Bilretur fick uppdraget att upprätta en institution, som kunde genomdriva ställda syftemål.

Så de första konkreta berättigade bildemonteringarna frambringades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att utfärda mottagningsbevis med bilskrotningsintyg förekommer inte idag. En certifierad bildemontering får sin behörighet från Transportstyrelsen. En skriftlig begäran skall tillstyrkas av miljömyndigheten, som kontrollerar att den kommande bilskroten åtföljer Trafikverkets krav enligt ”Bilskrotningsbestämmelsen”.

Bilskrotning i Alsike ger ersättning

Ett uttjänt fordon stämplas som naturfarligt avfall, och skall transporteras och befrias från skadliga ämnen på en skrot i Alsike, efter de tuffa myndighetskraven. Dessa demonstrerar i detalj hur de olika bildemonteringarnas byggnader skall designas för att beviljas. Lika omsorgsfullt karakteriseras rensning av klimatgiftiga bilkomponenter, oljor och substanser. Demontering, användning och förvaring tvingas bekräftas av miljötillsynsman årligen. Efter tömning av skadliga ämnen är fordonsvraket inte längre ett naturfarligt avfall utan sänds till uppdelning och recycling.

Miljön på en bilkyrkogård är bättre än dumpade vrak i Veberöd

Idag är riktpunkten 95 % recession till ett oavbrutet kretslopp i nyframställande uppnått. Det betyder att bilägarna kan återvinna bilen i Alsike med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före demontering av personbilen tillåter vissa bildemonteringar självplock av begagnade bildelar. Kunder kan hitta bilreservdelar till en Nissan till rena vrakpriser. Det råder även auktoriserade bärgningsfirmor, som transporterar personbilar, för återvinning av personbilar i Alsike, med kompensation. Stadgar för hanteringen av det naturvådliga avfallet förekommer i Trafikstyrelsens unika tillstånd till bärgningsfirmorna. En framtida Konsument kan enkelt inspektera detta på anlitat rörelsens nätsida innan uppdrag.