När AB Svensk Bilprovning avvecklade med sin ensamrätt, som allenast frälsande företaget med befogenheter för bilgranskning i Ronneby. Då upphörde också den vilda irritationen som grundats via företagets inkompetens att anpassa rörelsen till hur verkligheten såg ut. Det medförde till otaliga belastade körförbud. I synnerhet, var det svagheten att fixa en nödvändig ombokning i tid före sista dag. 2010 abdikerade Länsstyrelsen och släppte loss marknaden, för oreglerad bilgranskning i Ronneby, till ivriga bilinspektörer.
Många av dessa hade utbildning som verkmästare på Jeep. Och de hatade telefonköerna upphörde omgående. Den hårda konkurrensen har även implicerat en stabilare kostnadsnivå till bilinnehavarens förtjusning. Fruktan för att få ett nivå 3-brist i protokollet är å andra sidan avgörande. Vid sådant tidpunkt lurar både en dyr bilverkstad och en auktoriserad bilskrot eminent. Att skrota en bil har självklart inte räknats med i planläggningen. Men att kunna bege sig inför fordonsbesiktning, hos närliggande drop-in bilprovning utan att boka är en verklig fördel.
Förändrade regler för personbilsgranskning i Ronneby leder ofta till böter
Men flera riktlinjer har på senaste tiden justerats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten grundad på nummerskyltens sista siffra. inte ens den bindande kallelsen kvar. Fördenskull behöver bilinnehavaren själv att hålla koll på tidpunkten för bilbesiktning i Ronneby. Vid försummelse med detta får bilen körförbud. Och skulle bilen stoppas av ordningsmakten, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är fordonsinnehavarens förpliktelse att känna till detta faktum. Statens inkomster uppskattar dock växa med över en miljard kronor från oaktsamma bilägare.
Fordonsinnehavare bestämmer personligen tidpunkt för fordonskontrollen i Ronneby
Men man kan själv styra, när den första besiktningen i Ronneby bör verkställas. Inte senare än 36 månader efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är inom 2 år. Därpå behöver personbilen besiktas varje år. På Länsstyrelsens nätsida kan datumet lätt anträffas. Öppna deras hemsida och slå nummerskyltens nummer, så finns tidpunkten där. Felen eller defekterna som påträffas indelas i 3 nivåer. En kategori 1-felaktighet har den betydelsen att den skall repareras före nästa års-granskning.
Ett klass två-fel betyder, att det behöver fixas inom en viss tid med ombesiktning som påföljd. Nivå tre-påpekande är ett säkerhetsbrist, som ger körförbud direkt. Bilen får endast skrota bilen bärgas från personbilsbesiktningen i Ronneby. Det här leder ofta till återvinning på en ackrediterad bildemontering, som har tillåtelse att skrota personbilar med skrotningsbevis för bortplockning från Transportstyrelsen register. Lägga märke till att flera glömmer att laga lätta klass ett-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en klass med krav på ombesiktning vid kommande granskning.
Meningslösa defekter påträffas av fordonskontrollen i Ronneby
Det finns tid och pengar att spara vid en lätt självkontroll före besiktningen i Ronneby. Konstigt nog är det felaktigheter med lätta åtgärder, som uppdagar kategori två-bristerna. Att fixa ett dåligt hjul innebär många stunder, att fordonet accepteras utan efterkontroll för bilbesiktningen i Ronneby. Nummerskyltslampor leder statistiken, men skuggas därefter av blinkersbelysning. Byte av en trasig lampa kan möjligen synas besvärlig för många. Men det återfinns lätta instruktioner med bilder för flera av fordonsmärkena i You Tube.
Ett annat ofta förekommande felaktighet på gamla fordon är att lambdasondens varningslampa på instrumentbrädet inte slocknar. Många fordonsinspektörer spårar den listiga lösning att rycka väck glödlampan. Men felaktigheten antyder, att fordonet konsumerar obehövligt mycket bensin, så avgasutsläppet ökar nog över vad som är okey. Sensorn sitter på grenröret vid katalysatorn och är enkel att byta.
Den kan inhandlas till Seat från Laga.se under tusenlappen. Faran är stor att det här enkla felaktigheten kan ses som ett fel i katalysatorn. I dessa fall kan priset för somliga bilmärken överskrida 30 000 kronor. Även tillrättavisning på däckdjup är frekventa för fordonskontrollen i Ronneby. Statistiskt är det flera som måste på efterkontroll med nya hjul. Det är märkligt, eftersom det är mycket lätt att kolla för bilägaren. Kraven är minst 1,6 millimeter mönsterdjup på sommarväglag och 3,0 millimeter på vintern. Friktionen mot vägbanan avtar på däck under 3,0 mm. Så testande under vintern kan förorsaka obefogade problem. Men med lätta medel kan kostnaden, tillföljd av den årliga fordonstillsynen Ronneby, förbli låg av den kloke fordonsägaren.