Renault-Master lämnas inte till återvinning

En äldre Renault-Master har utan förvarning blivit eftertraktad på försäljningsmarknaden. En hotande situation, som coronapandemin, kan kvickt förändra på etablerade uppförande och behandlingssätt. Och det är den sjuka rädslan för någon företeelse som oftast framkallar en dominoeffekt.

Bilkörning gentemot åka kollektivt är ett exempel. Idag saluförs mycket få nya personbilar till privatkunder bilskrot Göteborg, medans handel för kördugliga Renault-Master är superstark. Statens beslut om chockhöjda bilskatter och bränslepriser och introduktion av trängselskatter har flyttat bilresor till kollektiv åkning. Familjens andra-bil har skiftats till något annat. Men mitt i det vanliga vardagslivet kommer föreställningar som kastar omkull alla vedertagna föreställningar.

Renault-Master konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala rekommendationer från Regeringen, som 2 meters avstånd och munskyddens mindre betydelse, har höjt gemene mans ovilja att använda spårvagn. Att regeringens även tipsar privatpersoner att använda bilen ändrar inte misstron. Men hälften av hushållet har inte tillgång till något fordon. Av den orsaken är det mer centralt än allt annat att köpa ännu en gammal Renault-Master, så att alla i familjen kan färdas på ett obekymrat vis. För referenserna i all aktning, funktionera nog 2 m-föreskriften för sittande folk. Men för personer i rotation på besvärliga områden framställs det mera som en önskedröm. Av den anledningen skall köpet av en andrabil favoriseras.

Uttjänta Renault-Master rullar vidare

Bättre kördugliga Renault-Master med stora växthusföroreningar och usel trafiksäkerhet kan i en del fall ses som uttjänta bilar. Frånsett att återvinna bilen har de blivit tilltalande för den förbjudna kriminaliteten för illegal utförsel speciellt till Väst-Afrika.

Där är priset uppemot elva gånger mer än liknande svenska priser. Och det har vuxit fram flertalet små verkstäder, som med lätta renoveringar kan få gamla Renault-Master godkända igenom en bilbesiktning. Så kampen existerar allaredan för hushållet, som är på jakt efter en billig begagnad andra-bil.

Sälj skrotbilen i Lycksele till bilskrot med oslagbar förtjänst

Auktoriserade skrotfirmor, som som oftast kasserar bilen för miljön, lockar fordonsinnehavare med stora ersättningar. Några klimatkamrater har föredragit att lämna personbilarna här med god ansvarskänsla, genom att hejda vidare farande av klimatförsämring och lägre trafiksäkra bilar. Men igenom rädslan att använda tåg har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De kasserade personbilarna kommer att leva vidare. Miljö och trygghetsförfrågan kommer i andra hand av hushållets trygghet under tvungna resor. Så dessa billiga besiktigade Renault-Master säljs som aldrig förr. Ur natursynvinkel är det ett steg tillbaka flera årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer det förbli så här för alltid?