Besiktning i Särö avslöjar skrotbilar

Först ett besök för fordonskontroll i Särö, därnäst dyra lagningar hos en bilverkstad, efter noga övervägande att skrota personbilen på närliggande behörig skrot. En stor del av de 40 procenten ägare, som får allvarsamma 2 i protokollet, vid den årliga tillsynen, måste ombesikta bilen inom en månad. Och sedan lång tid tillbaka gäller det årligen för de flesta. Riksdagen etablerade den obligatoriska bilbesiktningen för 50 år sedan.

Men fordonsbeståndet växte det stelbenta bolaget över huvudet. Så privatiseringen tjugo hundra tio kom som ett brev på posten. Allt mer ökade kötider för att boka och avbokningar medförde många påtvingade körförbud, som uppdagade systemets misslyckande. Många nystartade provningshallar vände ändå snart på den dåliga riktningen. Med ett drop-insystem istället för bokning av bilundersökning i Särö, löstes flera besvär för glada ägare.

Förändrade regler för personbilskontroll i Särö leder vanligtvis till penningstraff

Men några principer har nyligen ändrats. Nu gäller inte besiktningstiden grundad på registreringsnumrets slutsiffran. Inte heller är den bindande kallelsen kvar. Så det gäller för fordonsinnehavaren personligen att bevaka tidpunkten för personbilsgranskning i Särö. Bommas detta får personbilen körförbud. Och skulle fordonet stoppas av polisen, kan körkortet ryka. Det är fordonsägarens ansvar att känna till det här faktumet. Statens inkomster beräknas emellertid stärkas med över en miljard kronor från nonchalanta fordonsägare.

Fordonsägare bestämmer själv tillfälle för fordonsinspektionen i Särö

Men man kan själv avgöra, när den 1 inspektionen i Särö ska genomföras. Senast trettiosex månader efter att personbilen registrerats i Sverige. 2 gången är efter 24 månader. Därnäst måste bilen besiktas senast var fjortonde månad. På Naturvårdsverkets internetplats kan datumet enkelt upptäckas. Surfa in på deras sajt och slå nummerskyltens nummer, så finns datumet där.

Felaktigheterna eller skavankerna som påträffas indelas i tre klasser. En klass ett-felaktighet innebär att den skall fixas före nästa års-inspektion. Ett klass 2-anmärkning medför, att det skall lagas inom en månad med efterkontroll som följd. Nivå tre-påpekande är ett säkerhetsbrist, som skrota bilen innebär körförbud omgående. Bilen får endast bärgas från bilbesiktningen i Särö. Och detta leder ofta till återvinning på en legitimerad bilskrot, som har tillstånd att skrota fordon med skrotningscertifikat för avregistrering. Lägga märke till att många glömmer att laga enkla klass 1-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en kategori med fordran på ombesiktning vid nästkommande granskning.

Omotiverade brister upptäcks av bilbesiktningen i Särö

Det finns tid och pengar att spara vid en simpel okulärkontroll före fordonsbesiktningen i Särö. Märkligt nog är det brister med simpla ingripanden, som blottar klass två-felaktigheterna. Att ombesörja lampbyte innebär flera tillfällen, att fordonet släpps igenom utan efterkontroll för personbilskontrollen i Särö. Nummerskyltslampor leder bil kontrollanterna, men skuggas därefter av blinkersbelysning. Byte av en trasig lykta kan möjligen förefalla jobbig för flera. Men det återfinns enkla anvisningar med bilder för de flesta bilmärkena i You Tube.

Välj sälja till bilskrot före dumpa skrotbilen i Kopparmora

Ett annat ofta förekommande felaktighet på äldre fordon är att lambdasondens varningslampa på instrumentpanelen inte släcks. Många besiktningsmän upptäcker den sluges lösning att ta bort glödlampan. Men felaktigheten antyder, att fordonet förbrukar omotiverat mycket drivmedel, så koldioxidföroreningar tilltar möjligtvis över vad som är okey. Givaren är placerad på avgasröret vid katalysatorrenaren och är lätt att ändra. Den kan inhandlas till Nissan från Bildelaronline24.se under tusenlappen. Risken är stor att det här simpla felet kan tolkas som en defekt i katalysatorn. I sådana fall kan priset för vissa fordonsmärken överstiga trettio tusen kronor. Också påpekanden på däckens mönsterdjup är återkommande för bilinspektionen Särö. Statistiskt är det många som krävs på efterkontroll med nya däck. Det är märkligt, eftersom det är mycket spartanskt att checka för fordonsägaren. Kraven är åtminstone en komma sex mm mönsterdjup på sommarväglag och tre mm på vintern. Friktionen mot vägbanan avtar på däck under tre mm. Så testande under vintermånaderna kan förorsaka onödiga trubbel. Men med lätta medel kan kostnaden, på grund av den årliga fordonsgranskningen Särö, hållas till ett minimum av den kloke fordonsägaren.