Alla fordon når inte bilskrotning i Bålsta

Det förekom en tidsperiod, då avståndet för bilskrotning i Bålsta enbart var ett stenkast långt. Bildemonteringarna levde på skrotningsavgiften från ägarna för bildemontering och avfärdande från bilregistret på Transportstyrelsen. Det betalas ut en statlig bilskrotspremie, som var ett valmöjlighet till illegal skrotning. När skrota bilen kompensationen drogs in blev det mer lönsamt för fordonsägaren, när skrotbilen dumpades i omgivningen. Då agerade Riksdagen med att införa tuffa bestämmelser. Bilfabrikanterna kommenderades med hopsamling och bildemontering i Bålsta. Bilvraken skulle tillika regenerera till ett evigt kretslopp vid nyproduktion. Ord och inga visor som skickades vidare. Några skrotar tillsattes i sammanslutningen som är tillåtna att utställa skrotintyg för avregistrering på Vägverket. På grund av dessa förmåner till några få skrotar, medför att ett flera andra bildemonteringar lägga ner verksamheten eller förändra ändamålet för företaget.

Ny organisation underlättar för bilskrotning i Bålsta

Bilfabrikanterna erhöll i uppgift att organisera Länsstyrelsens villkor för bildemontering i Bålsta. Därtill gavs direktiv till hopsamling och återvinning av fordonsvrak, som vanligtvis förkastats någonstans. Motiven för de här miljöhandlingar var fordonsinnehavarens kostnadsbesparing för bilskrotningen. Många publicerade artiklar i Katrineholms Kuriren beskyllde Trafikstyrelsens vårdslöshet att blockera dessa ofog. Det här deklarerades som en av orsakerna i den nya lagen med avgiftsfri bilskrotning i Bålsta. Bilretur fick i uppgift att ordna en sammanslutning, som kunde verkställa uppställda mål. Så de första verkligt legitimerade bilskrotarna inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att avge mottagningskvitto med skrotningsintyg förekommer inte numera. En certifierad skrot får sin auktorisation från Transportstyrelsen. En ansökan måste godkännas av klimatmyndigheten, som synar att den kommande fordonsåtervinnaren följer Miljövårdsverkets begäran enligt ”bilskrotsbestämmelsen”.

Bilskrotning i Bålsta ger ersättning

En skrotbil rankas som miljövådligt avfall, och måste bortforslas och befrias från skadliga ämnen på en bilskrot i Bålsta, i enlighet med Miljövårdsverkets yrkande. De här upplyser i detalj hur de skilda företagens byggnader skall gestaltas för att tillåtas. Lika strikt skildras rengöring av klimatvådliga bilkomponenter, oljor och material. Bilskrotning, hantering och lagring skall godtas av naturtillsynsman en gång var tolfte månad. Efter tömning av skadliga ämnen är vraket inte längre ett miljöfördärvligt avfall utan fraktas till fragmentering och smältning. Numera är målet 95 % regression till ett för jämnan kretslopp i nytillverkning nått. Det medför att fordonsägarna kan skrota en bil i Bålsta med ersättning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före skrotning av fordonet accepterar vissa skrotar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Kunder kan finna bilkomponenter till en Chevrolet till rena drömpriser. Det råder även auktoriserade bärgningsföretag, som hämtar fordon, för skrotning i Göteborg, med ersättning. Bestämmelser för skötsel av det klimatvådliga avfallet finns i Trafikverkets speciella medgivande till bärgningsfirmorna. En tillkommande Konsument kan enkelt syna detta på anlitat firmans hemsida innan order.