Alla fordon når inte bilskrotning i Glimåkra

Miljövårdsverket är anledningen till en av de största bolagsrensningarna i landet. Många bilskrotar livnärde sig genom återvinning med betalning. Så länge den statliga bilskrotningspremien existerade, var legitim skrotning i Glimåkra ett alternativ till en miljöriskabel dumpning. När den upphörde tvingades storsläggan plockas fram och det var myndigheten som hade handen på skaftet. Biltillverkarna ansågs vara de som skulle stå för hantering och uppsamling av skrotbilar med fri återvinning i Glimåkra.

Fordonstillverkare bestämde sig för under iden vissa behöriga fordons skrotar, som övertog skrotningen. Men i stället fick endast dessa utvalda skrotföretagen lov att avge skrotningsbevis för bortplockning på centrala bilregistret hos Vägverket. På det här sättet erhöll skrota bilen endast ett fåtal skrotar tillstånd från bilproducenterna. Alla andra fick ta ersättning vid lämning av skrotbilen, men fråntogs rätten att genomföra en legitim skrotning i Partille. Flera av bolagsnedläggningarna i närheten kom som ett brev med posten.

Ny organisation underlättar för bilskrotning i Glimåkra

BilSweden fick i uppgift att anordna Länsstyrelsens begäran för bildemontering i Glimåkra. Därtill gavs riktlinjer till hopbringande och återvinning av bilvrak, som ideligen övergavs i naturen. Motiven för dessa klimatbrott var bilinnehavarens kostnadsbesparing för demonteringen av fordonet. Många publicerade reportage i Filipstads Tidning angav Trafikstyrelsens nonchalans att hejda dessa sattyg.

Och detta angavs som en av orsakerna i den nya förordningen med avgiftsfri bilskrotning i Glimåkra. Fordonstillverkarna fick uppdraget att stifta en sammanslutning, som behärskade effektuera ställda mål. Så de första verkligt certifierade bildemonteringarna bildades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras monopol att utställa mottagningsbevis med skrotningsintyg existerar inte nuförtiden. En godkänd bilåtervinnare får sitt tillstånd från Länsstyrelsen. En skriftlig begäran måste godkännas av klimatförvaltningen, som synar att den kommande fordonsåtervinnaren följer Trafikstyrelsens begäran enligt ”bilskrotsbestämmelsen”.

Bilskrotning i Glimåkra ger ersättning

En skrotbil rankas som klimatskadligt avfall, och ska transporteras och saneras på en bilskrot i Glimåkra, efter de tuffa Naturvårdsverkets begäran. Dessa upplyser i detalj hur de olika bildemonteringarnas anordningar skall skapas för att godtas. Lika ordentligt redovisas upprensning av miljövådliga bilkomponenter, oljor och ämnen. Bilskrotning, behandling och lagring behöver accepteras av miljökontrollant en gång var tolfte månad. Efter tömning av skadliga ämnen är bilvraket inte längre ett klimatfarligt avfall utan transporteras till fragmentering och smältning.

Gamla uppställda Volvo 360 i Göteborg är en miljöfara innan bilskrot

Numera är målsättningen 95 % återgång till ett ständigt kretslopp i nytillverkning åstadkommit. Och det betyder att bilinnehavarna kan skrota bilen i Glimåkra med betalning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före demontering av personbilen accepterar några skrotfirmor att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Köpare kan påträffa bilreservdelar till en Citroën till rena drömpriser. Det finns även berättigade bärgningsföretag, som transporterar fordon, för återvinning av personbilar i Glimåkra, med kompensation. Regler för behandling av det naturriskabla avfallet finns i Transportstyrelsens särskilda tillstånd till bärgningsföretaget. En tillkommande kund kan lätt inspektera detta på lejda bolagets sajt inför beställningen.