Det förekommer en ansenlig berättelse bakom möjligheten för bilskrotning i Gimo med ersättning. Och förutsättningarna har förändrats sedan motorfordon presenterades i landet vid för-förra sekelskiftet. 40-talets rally i stock-car var en trend som gav många fordonsägare till rostiga uttjänta amerikanare en önsklig ersättning före rådslut om att skrota sin bil i Tanum.
Men det varade inte någon längre epok. Fordonsvraken bunkrades också på kyrkogårdar för skrotning och för avyttring av begagnade delar. Dylika är numera svartlistade även om enstaka har fått Länsstyrelsens beskydd att spara äldre kasserade skelett orörda för offentlig utställning. På detta sätt har de blivit väldiga sevärdheter. I flertalet år krävde man ersättning vid överlämnandet för fordonsåtervinning i Gimo. Det förorsakade en mer eller mindre allmän dumpning i det gröna. Uråldrade vattenfyllda malmbrytningsplatser och vattensjuka torvmarker blev favoritområden. I dag bunkras läckande fordonsvrak på mera ogenerade platser. Förbjudna uppsamlingsplatser med 10 talet skrotbilar förekommer på de flesta orter i Sverige. De ansvariga offentliga ämbetsverken tycks inte bry sig om de miljöhotande följderna trots Länsstyrelsens stränga lagar.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Gimo
BilSweden fick i uppgift att anordna myndigheternas krav för demontering av personbilar i Gimo. Dessutom gavs hänvisning till hopbringande och demontering av fordonsvrak, som ideligen övergetts i naturen. Grunden för dessa klimatbrott var fordonsinnehavarens kostnadsbesparing för skrotningen av bilen. Flertalet publicerade referat i Barometern klandrade
Miljövårdsverkets försumlighet att stoppa dessa dumheter. Detta uppgavs som en anledning i den nya författningen med kostnadsfri bilskrotning i Gimo. Biltillverkarna fick uppdraget att bilda en institution, som behärskade effektuera uppställda syfte. Så de första faktiska certifierade skrotarna inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras kartell att avge mottagningskvittens med skrotningsintyg föreligger inte numera. En behörig skrot får sin certifiering från Länsstyrelsen. En skriftlig begäran måste tillstyrkas av naturmyndigheten, som kollar att den kommande fordonsåtervinnaren åtföljer Naturvårdsverkets krav enligt ”bilskrotsförordningen”.
Bilskrotning i Gimo ger ersättning
Ett uttjänt fordon klassas som naturvådligt avfall, och ska fraktas och saneras på en skrot i Gimo, efter de tuffa myndighetskraven. Dessa visar i detalj hur de diverse bilskrotarnas inrättningar skall gestaltas för att skrota bilen och godtas. Lika minutiöst skildras rengöring av miljövådliga komponenter, oljor och ämnen. Skrotning, hantering och förvaring måste accepteras av miljötillsynsman varje år. Efter tömning av skadliga ämnen är fordonsvraket inte längre ett klimatfarligt avfall utan sänds till uppdelning och regenerering.
Vad kostar det att lämna en bil på skroten?
I dag är målsättningen 95 procent återgång till ett för jämnan kretslopp i nytillverkning åstadkommit. Det innebär att fordonsägarna kan skrota en bil i Gimo med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före fragmentering accepterar några skrotar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Kunder kan upptäcka bilkomponenter till en Volvo-244 till rena fantasipriser. Det råder också berättigade bärgare, som fraktar uttjänta bilar, för bilskrotning i Gimo, med kompensation. Bestämmelser för hanterande av det miljövådliga avfallet finns i Miljövårdsverkets särskilda licens till bärgningsfirmorna. En framtida Konsument kan lätt kolla det här på anlitat firmans webbsida inför uppdrag.