Miljövårdsverket är anledningen till en av de massiva verksamhetsrensningarna i Sverige. De flesta bildemonteringar försörjde sig på bildemontering med ersättning. Så länge den föreskrivna skrotpengen fanns, var laglig bildemontering i Gamleby en valmöjlighet till en naturskadlig dumpning. När den försvann beordrades storsläggan upp i dagen och det var Transportstyrelsen som hade handen på skaftet. Bilproducenterna bedömdes vara ansvariga för uppsamling av skrotbilar med kostnadsfri skrotning i Gamleby.
Biltillverkare utsåg parallellt några certifierade fordons skrotar, som övertog skrotningen. Men i stället fick enbart dessa utsedda bilskrotarna medgivande att utställa skrotbevis för bortplockning på centrala bilregistret hos Trafikverket. På det här sättet accepterades endast en bråkdel skrotar certifiering. Alla andra fick ta ersättning vid inlämning, men fråntogs rätten att fullborda en legal bil demontering i Gamleby. Många av företagsnedläggningarna i området var omöjlig att undvika.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Gamleby
Bilfabrikanterna erhöll i uppgift att planera Naturvårdsverkets krav för demontering av personbilar i Gamleby. Utöver det gavs hänvisning till uppsamling och demontering av skrotbilar, som vanligtvis förkastats i naturen. Anledningen för dessa klimatförseelser var fordonsägarens kostnadsbesparing för skrotningen av bilen. Många insända reportage i Internationalen riktade Naturvårdsverkets oaktsamhet att skrota bilen hejda dessa rackartyg. Och detta fastställdes som en anledning i den nya regeln med gratis skrotning i Gamleby.
Fordonstillverkarna fick uppdraget att ordna en organisation, som hade kunskap att genomföra uppställda mål. Så de första faktiska är tillåtna skrotarna inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att avge mottagningskvittens med bilskrotningsintyg existerar inte numera. En legitimerad skrot får sitt tillstånd från Trafikstyrelsen. En ansökan ska tillstyrkas av naturmyndigheten, som avsynar att den kommande bildemonteringen följer Trafikstyrelsens krav enligt ”bilskrotsförfattningen”.
Bilskrotning i Gamleby ger ersättning
En skrotbil klassas som miljövådligt avfall, och skall bortforslas och saneras på en skrot i Gamleby, enligt Länsstyrelsens villkor. De här informerar i detalj hur de olika bilskrotarnas byggnader skall formges för att godkännas. Lika utförligt framställs upprensning av klimatgiftiga delar, vätskor och material. Bilskrotning, användning och förvaring tvingas godkännas av klimattillsynsman varje år. Efter demontering av hälsofarligt material är skrotbilen inte längre ett naturgiftigt avfall utan fraktas till fragmentering och recycling. Numera är målsättningen nittiofem % regression till ett för jämnan kretslopp i nyproduktion uppnått.
Lada i Göteborg med begagnad huv från bilskrot
Och det innebär att fordonsinnehavarna kan återvinna bilen i Gamleby med ersättning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före skrotning av fordonet erbjuder vissa bildemonteringar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Kunder kan påträffa bilreservdelar till en Ford till rena fantasipriser. Det existerar också berättigade bärgare, som fraktar uttjänta bilar, för återvinning av personbilar i Gamleby, med kompensation. Bestämmelser för hanterande av det naturriskabla avfallet föreligger i Trafikstyrelsens unika medgivande till bärgningsfirmorna. En blivande beställare kan lätt avsyna detta på anlitat rörelsens webbsida innan tjänst.