Besiktning på Öckerö föregår onödig bilskrotning

När fordonsinnehavare rullar in för undersökning på Öckerö gnuggar en verkstadsägare händerna av förtjusning. Sanning är, att närmare 40 procent av äldre fordon är behäftade med klass två-fel. Så att ha sin bilverkstad jämte en bilprovning är grymt bra. Skulle ett klass 3-felaktighet anträffas, vet han med förvissning, att reparationen är hans, om inte bilägaren föredrar att skrota bilen på en bildemontering.

Nuförtiden är det inte besvärligt att beställa tid för kontrollbesiktning på Öckerö, som normalt skall verkställas varje år. Redan för 50 år sedan kom ett riksdagsbeslut att AB Svensk Bilprovning skulle bildas. Tjugohundratio upphävdes den statliga ensamrätten för bilprovning. I samband med det har fordonsprovare etablerats i varje industriområde. Det finns chans att syna personbilen på drop-in tid utan beställning.

Förändrade regler för fordonsgranskning på Öckerö resulterar vanligtvis till vite

Men enstaka föreskrifter har just ändrats. Nu gäller inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån nummerskyltens slutsiffran. Inte heller är den bindande kallelsen kvar. Så det gäller för bilägaren själv att observera tidpunkten för fordonsgranskning på Öckerö. Misslyckas man med det här erhåller fordonet körförbud. Och skulle personbilen stoppas av ordningsmakten, kan körkortet ryka. Det är bilinnehavarens ansvar att känna till detta faktum. Statens inkomster uppskattar dock stärkas med över en miljard kr från nonchalanta ägare.

Fordonsägare avgör själv tidpunkt för personbilsinspektionen på Öckerö

Men han/hon kan personligen styra, när den 1 kontrollen på Öckerö behöver uträttas. Inte senare än 36 månader efter att fordonet registrerats i Sverige. 2 gången är efter 2 år. Därpå ska bilen testas varje år. På Länsstyrelsens webbsida kan tidpunkten lätt upptäckas. Öppna deras webbsida och slå nummerskyltens nummer, så återfinns datumangivelsen där.

Oriktigheterna eller bristfälligheterna som hittas indelas i 3 klasser. En nivå ett-påpekande har den betydelsen att den måste lagas före nästa års-kontroll. Ett klass två-fel medför, att det behöver repareras inom en månad med ombesiktning som påföljd. Nivå 3-påpekande är ett säkerhetsbrist, som innebär körförbud omedelbart. Bilen får endast bärgas från bilkontrollen på Öckerö. Och detta leder ofta till skrotning på en godkänd bilskrot, som har licens att skrota fordon med skrotningsbevis för avregistrering. Uppmärksamma att många glömmer att laga enkla kategori ett-felaktigheter. Men sådan flyttas upp en kategori med krav på efterkontroll vid kommande inspektion.

Meningslösa brister observeras av personbilskontrollen på Öckerö

Det finns tid och pengar att spara vid en enkel okulärkontroll innan bilbesiktningen på Öckerö. Konstigt nog är det felaktigheter med simpla ingripanden, som upptäcker kategori 2-bristerna. Ett utfört lampbyte innebär flera stunder, att bilen accepteras utan ombesiktning för bilinspektionen på Öckerö. Nummerskyltslampor är det mest av enligt statistiken, men följs därefter av bromsljus. Att ersätta en söndrig lampa kan möjligen synas besvärlig för flera. Men det återfinns simpla skrota bilen beskrivningar med bilder för många av fordonsmärkena i You Tube.

Hämta på bilskrot begagnad AC-kompressor till Subaru-R2 i Göteborg genom Bildelsbasen

Ett annat frekvent fel på äldre bilar är att lambdasondens varningslampa på instrumentpanelen inte slocknar. Många fordonsinspektörer observerar den sluges trickset att plocka dän instrumentbelysningen. Men felaktigheten pekar på, att motorn konsumerar obehövligt mycket bränsle, så koldioxidutsläppet växer nog över vad som är okey. Sonden är placerad på avgasröret vid katalysatorn och är okomplicerad att skifta. Den kan inhandlas till Lamborghini från Bildelsbasen under 700 kronor. Risken är enorm att det här enkla felet kan ses som ett fel i katalysatorn. I sådana fall kan priset för en del fordonsmärken överstiga trettio tusen kronor. Även anmärkningar på däckens mönsterdjup är ofta förekommande för besiktning på Öckerö. Statistiskt är det flera som krävs på ombesiktning med nya hjul. Det är konstigt, eftersom det är väldigt enkelt att granska för fordonsägaren. Kraven är åtminstone 1,6 mm mönsterdjup sommartid och 3,0 mm på vintern. Friktionen mot vägen minskar på däck under 3,0 mm. Så utprovning under vintern kan förorsaka onödiga trubbel. Men med lätta redskap kan utgiften, på grund av den periodiska bilgranskningen på Öckerö, förbli låg av den kloke fordonsägaren.