Kia-Opirius lämnas inte till återvinning

En äldre Kia-Opirius har utan förvarning blivit glödhet på Kvd.se.En hotande omständighet, som coronapandemin, kan raskt ändra på etablerade förfarande och behandlingssätt. Och det är den smittande rädslan för någon omständighet som oftast sätter igång en kedjereaktion. Bilkörning gentemot reas kollektivt är ett exempel.

Numera avyttras mycket få nytillverkade personbilar till gemene man, medans handel för kördugliga Kia-Opirius är enorm. Politiska beslut om chockhöjda bilskatter och dieselpriser och introduktion av trängselskatter har flyttat bilresor till kollektiv åkning. Hushållets andra-bil har skiftats till något annat. Men mitt i det invanda vardagslivet kommer riksdagsbeslut som kastar omkull alla brukliga föreställningar.

Kia-Opirius konkurrerar med kollektivtrafiken

Nationella rekommendationer från regeringen, som 2 meters mellanrum och munskyddens mindre innebörd, har höjt vanligt folks motvillighet att åka spårvagn. Att regeringens också tipsar allmänheten att köra bil ändrar inte skepticismen. Men hälften av hushållet har inte möjlighet att utnyttja något fordon. På grund av detta är det mer betydelsefullt än allt annat att skaka fram ytterligare en äldre Kia-Opirius, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett tryggt sätt. För rekommendationerna i all ära, fungerar nog tvåmeters-föreskriften för sittande personer. Men för personer i trafik på begränsade utrymmen framställs det mer som en önskedröm. För den skull skall köpet av en andrabil gynnas.

Uttjänta Kia-Opirius rullar vidare

Prisvärda begagnade Kia-Opirius med höga växthusföroreningar och dålig trafiktrygghet kan i många fall ses som skrotbilar. Med undantag av att skrota fordon har de blivit begärlig för den olagliga kriminaliteten för lagstridig utskeppning särskilt till Nigeria.

Där är avkastningen uppskattningsvis 11 gånger skrota bilen Göteborg mer än liknande svenska priser. Och det har öppnats många mindre bilverkstäder, som med ringa renoveringar kan få de uttjänta Kia-Opirius godkända igenom en bilbesiktning. Så konkurrensen existerar redan för familjefadern, som är på jakt efter en prisvärd begagnad andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Kia-Opirius

Godkända bilskrotar, som brukligt skrotar fordon för reservdelar, frestar fordonsägare med höga betalningar. Några klimatkamrater har föredragit att överlämna personbilarna här med gott samvete, igenom att hämma mer farande av försvagning och lägre trafiksäkra personbilar. Men via ångesten att åka tåg har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De kasserade fordonen kommer att leva vidare. Klimat och trygghetsfrågor kommer i andra hand av hushållets trygghet under beordrade åkturer. Så dessa bra besiktigade Kia-Opirius säljs som aldrig förr. Ur miljöaspekt vrids klockan tillbaka flera decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för evigt?