Länsstyrelsen är orsaken till en av de massiva företagsmoderniseringarna i Sverige. De flesta bilskrotar försörjde sig på bilskrotning med ersättning. Så länge den obligatoriska skrotningspremien fanns, var laglig återvinning av bilar i Eskilstuna ett alternativ till en miljöriskabel dumpning. När den upphörde tvingades storklubban plockas fram och det var Transportstyrelsen som höll i skaftet. Bilfabrikanterna ansågs vara ansvariga för insamling av skrotbilar med fri återvinning i Eskilstuna. Producenterna bestämde sig för samtidigt vissa ackrediterade skrotar, som övertog ansvaret.
Men i gengäld fick uteslutande de här handplockade skrotföretagen licens att avge skrotbevis för bortplockning på centrala bilregistret hos Vägverket. Igenom det här sättet tilldelades enbart en handfull skrotar tillstånd från bilproducenterna. För övriga var det okey att ta ersättning vid inlämning, men fråntogs makten att fullborda en legal skrotning i Eskilstuna. Och massor av företagsavvecklingarna i närheten var omöjlig att undvika.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Eskilstuna
Bilproducenterna skulle skrota bilen och erhöll i uppgift att organisera myndigheternas anspråk för bildemontering i Eskilstuna. Dessutom gavs riktlinjer till uppsamling och demontering av bilvrak, som ideligen förkastats i omgivningen. Ursäkten för de här miljöförseelse var fordonsinnehavarens besparing av kostnaden för demonteringen av fordonet. Flera skrivna referat i Forskning & Framsteg klandrade myndigheternas nonchalans att förhindra dessa ofog. Och detta deklarerades som en av orsakerna i den nya lagen med avgiftsfri skrotning i Eskilstuna.
Bilfabrikanterna fick i uppgift att bilda en inrättning, som hade kunskap att verkställa inriktade mål. Så de första faktiska certifierade skrotarna skapades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att utställa mottagningskvittens med skrotningsintyg föreligger inte längre. En behörig bilskrot får sin behörighet från Trafikverket. En skriftlig begäran ska bifallas av klimatförvaltningen, som granskar att den kommande skroten lyder Trafikstyrelsens villkor enligt ”Bilskrotningsförordningen”.
Bilskrotning i Eskilstuna ger ersättning
En kasserad bil som är övergiven stämplas som klimatskadligt avfall, och måste bortforslas och saneras på en bildemontering i Eskilstuna, enligt Naturvårdsverkets begäran. De här demonstrerar i detalj hur de skilda skrotarnas konstruktioner skall utarbetas för att beviljas. Lika ordentligt skildras rengöring av klimatfarliga bildelar, vätskor och substanser. Bilskrotning, behandling och magasinering skall accepteras av klimatgranskare årsvis. Efter tömning av skadliga ämnen är skrotbilen inte längre ett klimatskadligt avfall utan fraktas till uppdelning och återvinning. Nuförtiden är målet 95 procent återgång till ett evigt kretslopp i nyframställning åstadkommit.
Det betyder att fordonsägarna kan skrota bilen i Eskilstuna med skrotpremie, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före skrotning av fordonet tillhandahåller vissa skrotar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Besökare kan påträffa bilkomponenter till en Daewoo till rena fantasipriser. Det förekommer också auktoriserade bilbärgare, som fraktar fordon, för återvinning av personbilar i Eskilstuna, med ersättning. Stadgar för hanteringen av det klimatvådliga avfallet återfinns i Länsstyrelsens unika licens till bärgningsföretaget. En kommande beställare kan enkelt syna detta på lejda bolagets nätsida innan bokning.
Fler artiklar
- Bilskrot nyheter – Naturvårdsverket sätter stopp för bilkyrkogård i Katrineholm
- Från miljömonster till lönsam återvinning
- Skrotbilar i Nynäshamn säljes till miljöanpassad bilskrot
- Vem får skatten när man skrotar bilen?
- Hur mycket får man när man skrotar bilen?
- Skrota bilen utan papper eller registreringsbevis?
- Hur skrotar man en bil som inte finns?
- Vem köper skrotbilar?
- Kan man skrota bilen själv?
- Förordningen om uttjänta fordon